Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1372475
När det kan vara fem veckors väntetid för att komma till en verkstad som ger en korrekt anteckning i boken är det inte så lätt att uppfylla. Räcker med exempelvis en oplanerad resa på hundra mil, och så är man inte alls i fas med vad man trodde längre.
#1372637
StefanN skrev:Det är ju knappt stt mekanikerna vet vad som uppdateras men bla växellådan fick väl ny programvara i höstas har jag för mig.
Vet man vad denna uppdatering för växellådan skulle åtgärda/förbättra?
#1372710
jag gör såhär: Jag har en XC70 2015 som gått snart 20 t mil. Jag halverar serviceintervallen från 3t mil till 1500 mil vad det gäller oljebyte, luftfilterbyte osv. Jag gör jobbet själv eftersom det är ett enkelt arbete. Oljebyte och filterbyte är det viktigaste av det som skall göras om du vill ha din bil länge. Det övriga....dvs kontroller och dyl kan du skita i! När du får problem med din bil så hittar bilbesigtningen dessa fel och då kan du välja en billig verkstad för att åtgärda detta. Uppdateringen av programvara är ett mysterium eftersom ingen kan svara på frågor om detta, så detta har jag skitit i.
Sedan så är youtube späckat med info ang hur du skall sköta din bil.
#1372796
Jag har en 2015 XC70 som tidigare ägare servade på Meca, okänt om det blir några uppdateringar där. Bilen funkade bra, inga buggar eller nåt sånt. Jag lämnade dock till Volvo för 4e servicen vid 9000mil hösten 2018 och kan konstatera framförallt två smärre men märkbara skillnader,

Motorn går tystare, man hör mindre ”dieselknack” i kupén. Tycker den går lite ”rundare” på tomgång när man står utanför.

Växling vid normal lätt vardagskörning är mjukare, tidigare ville den ”skicka i” växlarna i viss mån. Nu går den mjukt i alla lägen.

Sedan dess har jag servat en gång själv, oljeservice vid 1500 mil för att hamna inom gränser för låg körsträcka även om det blir vid ca 10 månader. Så blir det enligt schema varje 3000 mil som vanligt, ca 20 månader.
#1372847
Uppgradering av mjukvara för automatlådan: Svårt få svar om det ingår i mjukvaruuppdateringen vid service men nu har en aktör svarat att "min bil inte ingår i återkallelse" och att det därmed inte är aktuellt i mjukvaruuppdateringen så då försvann ju den största motiveringen till att serva "på volvo"... Jag försöker förstå vilken växellåda jag har men hittar beteckning i min dokumentation för bilen eller på "Min Volvo". Motorkod hittar jag och den är D5244T12. Skulle tro att det är samma låda som i youtube-klippet men vill vara säker. Mycket bra info i kommentarerna till videon också, tack för tipset!

Definitionen av Volvos service finns det en hel del om i andra trådar om osäkerhet och begreppsförvirring och jag kan tyvärr konstatera att det skiljer mellan återförsäljare. På "Min Volvo" finns servicen definierad . Där kan man inte tolka det som annat än att mjukvaruuppdatering alltid ingår, se bild nedan. När jag efter tips här att ta en anpassad basservice för att få mjukvara kanske stämpel, eller iaf papper på att bilen servats hos Volvo med det viktigaste, oljan, så skiljer det mellan aktörerna om mjukvaruuppdateringen är med elller ej. Väldigt förvirrat. Borde inte vara så på en service som heter samma sak! Suck..Hos dom där det inte ingick fick jag tipset att köpa basservice istället för att få med mjukvaruuppdateringen...

Volvo Original­service
Volvo Originalservice tar hand om din bil på bästa sätt, men också dig som kund. Dessutom till ett bra pris som är lägre än många tror.

Vad ingår?
Volvo Originaldelar
Byte av motorolja/oljefilter/packning
Slitagekontroller
Funktionalitetskontroller
Säkerhetskontroller
Milbundna intervalltillägg (t.ex. kupéfilter, tändstift, luftfilter, kamaxelrem)
Senaste mjukvaran genom kostnadsfri uppdatering

Dessutom får du:
1 års servicegaranti
Personlig Servicetekniker
Förlängd Volvo Assistans med 12 månader (gäller tills bilen är max 10 år. Värde 495:- per år)

Servicetyper

Basservice
Yttre belysning: kontroll
Strålkastare/dimljus: kontroll/justering
Signal: kontroll
Torkare/spolare: kontroll/justering, nivå
Växelreglage automat: kontroll startspärr
Bilbälten: kontroll
Parkeringsbroms: kontroll/justering
Däck: kontroll slitage, mönsterdjup
Däck exkl. reservhjul: kontroll/justering ringtryck
Draganordning (delbar): smörjning
Motorolja/filter: byte
Bromsbelägg: kontroll/slitage
Motor: kontroll, utvändig täthet/renhet
Växellåda/slutväxel: kontroll, täthet/nivå vid läckage
Motorrum: kontroll/justering, olje- och vätskenivåer

Anpassad basservice
Utförs om den årliga körsträckan bara är högst hälften av serviceintervallet och ersätter då basservicen. Anpassad basservice utförs högst en gång mellan två servicetillfällen.
Basservice exkl. kupéfilter.

Underhållsservice
Basservice plus slitagekontroller enligt följande;
Batteri: kontroll, nivå, fastsättning, rengöring -2009
Drivaxlar: kontroll gummibälgar
Broms/bränsleledning/bränslefilter: kontroll, skador/reglage
Styrning/framvagn: kontroll/slitage
Bakvagnsupphängning: kontroll/slitage
AWD bakväxel, vinkelväxel: kontroll/täthet
Drivknutar: (kardanaxel, stödlager AWD) kontroll/slitage

Har en my24 V60, handbromsen känns som ett lo[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]