Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1372483
Vart ska man leta om man har läckage av dieselavgaser i motorutrymmet? Vanliga ställen? Och hur ska man leta?

Kan man ta en sprayflaska med vanligt vatten och spruta på misstänkta ställen för att se om det bubblar?

Det lutar lite fränt dieselavgaser under motorhuven så fort motorn drar igång och står man stilla med bilen letar sig lukten in i kupéutrymmet också. Det går även att känna om man står bredvid bilen och det blåser till lite åt "rätt" håll.
#1372571
Som ovan skriver, det går ganska snabbt att kontrollera också genom att stänga av hjälpvärmen. Har det på min S60, oroade mig för värre problem men så fort jag stängde av att värmaren går igång automatiskt så luktade det inte längre.
#1372582
Om det luktar inne i bilen på tomgång eller när du kör sakta så är det säkert en spridare som läcker, ta bort kåpan över motorn och kolla spridarna, om det är kladdigt eller fuktigt nere runt spridaren så läcker den där.
#1372653
Jag har bara den lukten vid stillastående eller låg fart med dieselvärmaren på så helt klart att den är boven. Inget ovanligt fenomen. Avgastöret slutar strax efter framhjulet. Avgaserna följer uppåt vid torpedväggen och sugs in av fläkten in i kupén.

Avslagen värmare =doftfri så ingen läckande spridare i mitt fall...
#1372741
Värmaren kör ju också avgaserna rakt ut, ingen katalysator, inget partiklefilter och ingen NOX fälla till skillnad från motorn som har alla tre.
#1372996
Tompan60 skrev:Jag har bara den lukten vid stillastående eller låg fart med dieselvärmaren på så helt klart att den är boven. Inget ovanligt fenomen. Avgastöret slutar strax efter framhjulet. Avgaserna följer uppåt vid torpedväggen och sugs in av fläkten in i kupén.

Avslagen värmare =doftfri så ingen läckande spridare i mitt fall...
Jag känner inget när min brännare går så då har du säkert problemet i hjulhuset, ta bort innerskärmen höger fram och se om något har hoppat av.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]