Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1372449
Hej!
Jag hoppas jag är i rätt forumdel men har en fråga jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
Jag ska göra eventuellt göra ett motorbyte i min V70-05 där kamremmen har gått. Verkstaden har inte gjort mer än att konstatera kamremmen gått men man kan därmed anta ventiler blivit skadade, detta är dock ej kontrollerat.
För en "ny" begagnad motor för 12500kr med ca 27K mil på sig skulle den plus jobb gå på ca 29K på ett ställe (maxpris) och en annan verkstad kan inte säga ett fast pris men gissade 25-35 dock inget maxtak de kunde ge. Ingår gör då kamremsats, oljefilter, olja och arbetstiden.

Samma årsmodell och motor (260hk T5) har legat på blocket under året för mellan 69-86K, personligen kan jag tycka det verkar överprisat men det är där de har legat. Helmia har värderat bilen muntligt till runt 70K, det verkar vara motorn som är det värdefulla i dessa.. Men är det värt serva för ca 30K verkligen eller bör man satsa på sälja som reservdelsbil eller till någon som vill skruva själv? Jag är verkligen inte insatt i bilar och hoppas på att någon kanske har ett råd på vad det vettiga är att göra här. Köper folk verkligen bilarna för de summorna de legat ute för?

Tack på förhand!
#1372574
Den stora frågan är vad man förlorar minst på. Och om man behöver en bil snabbt eller inte. Samt om man har plats att låta bilen stå en tid ifall man väljer att sälja som den står.

Är bilen fin och man kan tänka sig att ha den kvar ett antal år till kan det väl vara värt att byta motor. Men det är å andra sidan 30.000 som inte tillför bilen något värde.

Att sälja den som den står lär inte inbringa några stora summor. Det kan dessutom ta tid att bli av med den på det viset, och under den tiden så tar ju bilen plats till ingen nytta.
#1372602
Som referens kan jag nämna att jag hjälpte mor min köpa en V70 T5 -05 för drygt 2 år sedan och då gav vi strax under 50k. Den hade rullat ca 24.000 mil. Annonserna som legat uppe länge är ju överprisade eller har en liten målgrupp.

Nu har jag inte koll på det exakta motornumret för din motor men jag hittade inte en enda T5-maskin mellan 05-08 på bildelsbasen. I ditt fall kanske det är billigare att plocka av topplocket, laga det som är trasigt på det och sedan montera tillbaka och köra? För att kontrollera ventilerna utan att demontera topplocket kan man göra ett leakdown-test.
#1372618
Priserna du anger är just priser folk lagt ut bilar för, högst sannolikt inte vad dom har fått för dom. Va Helmia muntligen har värderat din bil till låter uppe i överkant, eller kanske inte sett till om det är ett pris dom själva skulle ha lagt ut den till salu för. Nu vet man inget om mil och skick etc på din bil (utöver motor incidenten) men gissningsvis om din bil inte är nått över det vanliga eller jätte super special är att den med hel motor tingar ett värde runt 50-60k max. Förmodligen närmare lägre siffran än högre. Motorn i dom här bilarna är just lite av moroten. Försök göra en koll av ventiler och kolvar innan motor börjar bytas, kan va så att det blir betydligt billigare att fixa nått av det än att byta hela motorn. Reservdelsbil är väl heller inget vidare roligt då det i grunden mest är motorn som tilltalar folk, resten är typ same same som övriga V70s med turbo och delar till V70 är det inte direkt brist på.
#1372620
Om du tycker om bilen och vill ha kvar den länge till kan det vara värt att byta motorn.

Har du redan börjat fundera på något annat nyare/bättre/annorlunda så skulle i alla fall jag försökt bli av med bilen som den står, och bytt bil. Jag utgår ifrån att du inte kommer att börja skruva själv, men om du tycker om sånt är det ett alternativ att byta motor eller reparera befintlig motor själv. Det är onekligen en del jobb med att ta bort toppen, men så svårt är det inte.
#1373132
Efter vad jag hört så är det lite varning på att byta toppen. Tydligen så är det vanligt på V70-motorer med kamremshaveri att "smällen" frestar på så pass mycket neråt att när man startar upp sin nyfixade motor så står man ändå där med ett redigt vevlagerknack. (Men det är som sagt bara vad jag hört, så jag ska inte uttala mig om hur stor risken är.)
#1373152
Hur man än gör blir ett bilägande ingen lönsam affär men samtidigt brukar det bli ännu sämre affär om man försöker vara utan bil. I alla fall för oss som bor utanför pendeltågens hållplatser. Om jag har en bra kaross och chassi skulle jag kosta på ett motorbyte så som frågan är i den här tråden. 27’ mil på en 15 år gammal Volvo är inget som skrämmer mig. Att köpa någon annan bil behöver inte betyda att man är problemfri och man vet ju vad man har ...

Vad det gäller kostnaden för motorbyte så får jag en känsla att de förslag som EllieS fått ligger högt i pris. Men det kan ju bero på vilken del av landet det gäller. Jag tror det kan löna sig kolla med fler.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]