Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Spid3r
#1371173
De sista gångerna när jag ska köra iväg från jobbets garage startar bensinmotorn plötsligt trots att jag alltid växlar direkt till ”Puré”... ska tillägga också för att köra ut ur garaget måste jag köra upp i en brant backe, för att komma på gatuplan, precis där startar bensinmotorn, sedan dröjer det 400-500m innan elmotorn ta över igen.
Är det någon som har en logisk förklaring till detta beteende?
av gele77
#1371245
Ja det finns logisk förklaring. Om man byter från R till D medans bilen fortfarande är i rörelse så triggas förbränningsmotorstart. Prova att stanna helt innan du lägger i D så skall du nog slippa detta. Att motorn är igång en stund efter start har med uppvärming av efterbehandlingssytemen (kat) att göra.
Användarvisningsbild
av NorskT8
#1371259
Dette skjer hos meg også, spesielt når det er kaldt. Da leverer ikke elmotoren like mye effekt fra start, og bensinmotoren starter lettere.


Sent from my iPhone using Tapatalk
av Elektrikern84
#1371263
gele77 skrev: tis 24 mar 2020, 13:54 Ja det finns logisk förklaring. Om man byter från R till D medans bilen fortfarande är i rörelse så triggas förbränningsmotorstart. Prova att stanna helt innan du lägger i D så skall du nog slippa detta. Att motorn är igång en stund efter start har med uppvärming av efterbehandlingssytemen (kat) att göra.
Det tror jag tatts upp här förr att Motorn startar i reningssyfte, värma katalysatorn eller nåt sånt. Prova slå lite i instruktionsboken.
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1372399
Fasen... det här att bensinmotor startar varje gång i backen ut från garaget... tycker jag är lite lurt.
Det startar aldrig när jag åker hemifrån till jobbet oavsett om jag startar bilen i PURE- eller HYBRID-läge.
Är det någon som kan förklara det?
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1372491
AndreasThn skrev: ons 01 apr 2020, 06:41 Skulle tro att det har med lutning på backen att göra, hur blir det om du startar "hybrid" och växlar till "pure" precis när du kommit upp för backen?
Hm, har testar detta tidigare , vid växling till "Pure" fortsätter bensinmotor i ca 3-4 min till innan elmotorn tar över.
Idag, åkte från garaget efter kortare uppehåll på jobbet, efter ca 70min då gick det att köra ut hela vägen med elmotorn... skumt är det.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1372502
Spid3r skrev: ons 01 apr 2020, 12:50 Hm, har testar detta tidigare , vid växling till "Pure" fortsätter bensinmotor i ca 3-4 min till innan elmotorn tar över.
Idag, åkte från garaget efter kortare uppehåll på jobbet, efter ca 70min då gick det att köra ut hela vägen med elmotorn... skumt är det.
Skumt att varierar så.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
#1372675
Man kan inte trycka gasen riktigt i botten på elen om man startar i uppförsbacke, då startar bensinmotorn. Börjar man rulla lite så kan man trycka lite hårdare sedan. Detta trots att man är inom elintervallet, klart irriterande eftersom den kör så länge på bensin sedan. Jag brukar stänga av bilen på toppen av backen om det händer.

Skickat från min G8341 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Spid3r
#1372698
FSandstrom skrev: tor 02 apr 2020, 19:25 Man kan inte trycka gasen riktigt i botten på elen om man startar i uppförsbacke, då startar bensinmotorn. Börjar man rulla lite så kan man trycka lite hårdare sedan. Detta trots att man är inom elintervallet, klart irriterande eftersom den kör så länge på bensin sedan. Jag brukar stänga av bilen på toppen av backen om det händer.

Skickat från min G8341 via Tapatalk
Helt med på det, men det är inte det... jag smög verkligen i backen och höll koll elvredet att inte nå toppen, men trots det startade bensinmotor.
Ska testa mer, men det verkar inträffa om jag haft bilen i garaget i säg längre än 4-5 timmar. Åkte iväg tidigare på morgonen då gick det att köra ut med endast elmotor. Väldigt skumt är det iaf.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]