Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
#1372142
Min senaste bil hade till och med uppdaterade kartor vilket är imponerande då det var dagen efter dessa släpptes. Så en del verkar i alla fall uppdatera..
I det här fallet är väl frågan när den specifika mjukvara fanns/finns tillgänglig..

/Thomas
av Elektrikern84
#1372170
Funk skrev: mån 30 mar 2020, 11:27 Min senaste bil hade till och med uppdaterade kartor vilket är imponerande då det var dagen efter dessa släpptes. Så en del verkar i alla fall uppdatera..
I det här fallet är väl frågan när den specifika mjukvara fanns/finns tillgänglig..

/Thomas
Mina kartor hade inte uppdaterats.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1372210
Verkmästarn skrev:
leiwi skrev: mån 30 mar 2020, 09:00
Verkmästarn skrev:Vad grundar du det påståendet på?
Då gör inte leveransavdelningen vad de ska. Enligt direktiv från Volvo skall PDS-mjukvara (pre delivery service) laddas ner i bilarna strax före leverans.
Så jobbar vi på vårt företag och det finns klara direktiv att så ska ske hos alla som är auktoriserade Volvo ÅF.

[/quote]Då gör inte leveransavdelningen vad de ska. Enligt direktiv från Volvo skall PDS-mjukvara (pre delivery service) laddas ner i bilarna strax före leverans.
Så jobbar vi på vårt företag och det finns klara direktiv att så ska ske hos alla som är auktoriserade Volvo ÅF.[/quote]

Ja vad bra att ni gör detta , Men om alla gjorde vad man skulle eller borde här i världen skull nog mycket vara annorlunda , tex inte så många trådar här i forumet om felaktigheter och irritationsfel i våra nya fina bilar , och Volvo kanske kunde leva upp till att vara en "premiumbil" vilket på senare år bara gäller priset
av Dontomase
#1372366
Haft min på service idag på "Kampanj" som det så fint heter hos ÅF..
Måste säga att bilen går bättre med nya programvaran, inbromsningar känns mjukare, tycker bilen varit lite snabb att stänga av motorn och bromsat lite hårt när man bromsar in vid korsningar.
Även ljudet tyckte jag är annorlunda men det kan lika gärna bero på att någon inställning jag gjort tidigare försvunnit.
av Favazza
#1372377
Dontomase skrev:Haft min på service idag på "Kampanj" som det så fint heter hos ÅF..
Måste säga att bilen går bättre med nya programvaran, inbromsningar känns mjukare, tycker bilen varit lite snabb att stänga av motorn och bromsat lite hårt när man bromsar in vid korsningar.
Även ljudet tyckte jag är annorlunda men det kan lika gärna bero på att någon inställning jag gjort tidigare försvunnit.
Detta för kampanjen som gäller felet med autobromsen?!
av Dontomase
#1372463
Favazza skrev: Detta för kampanjen som gäller felet med autobromsen?!
Ja Volvo väljer kalla det kampanj i sina system.
av Masi666
#1372494
Dontomase skrev: ons 01 apr 2020, 07:28 Ja Volvo väljer kalla det kampanj i sina system.
Kampanjen är väl mer eller mindre: ”Uppdatera alla styrenheter i bilen till senaste mjukvara”. Hur mycket nytt du får beror på hur gammal mjukvarorna är :-). En del av mjukvarorna har väl med återkallelsen att göra. Men inte alla (även om kampanjen uppdaterar alla).

Vill minnas att jag läste någonstans (GP?) att det var bilar som var tillverkade t.o.m v11 som var påverkade av återkallelsen. Har du en bil som är tillverkad senaste veckorna, så är det antagligen inte så mycket mjukvara som uppdateras mer än det som påverkar autobroms. Men har du en ett år gammal bil, så kanske även orelaterade saker som fönsterhissar uppdateras 😊, om det kommit ny mjukvara för fönsterhissar senaste året.
av MagnusGBG
#1372570
När ska biltillverkarna fatta att vi vill ha alla system uppdaterade (inkl nya funktioner) VARJE gång vi lämnar in bilen? Hade en passat innan och de uppdaterade ju exv mediesystemet aldrig(!) på de 5 år jag hade den.
av DajaZ3
#1372577
MagnusGBG skrev: ons 01 apr 2020, 21:38 När ska biltillverkarna fatta att vi vill ha alla system uppdaterade (inkl nya funktioner) VARJE gång vi lämnar in bilen? Hade en passat innan och de uppdaterade ju exv mediesystemet aldrig(!) på de 5 år jag hade den.
Håller med, åker man lite får man vänta länge på service. Dom som åker mycket får oftare alla uppdateringar. För Volvo skjuter in alla nya vid service som jag förstår det (åtminstone har dom förklarat det så till mig)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]