Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1371867
Årsmodell 2013 introducerades RSI, Road Sign Information. Den använder kameran vid backspegeln till att spana efter vägskyltar med.
Min 2012 kan också visa hastigheten, men tar den från kartmaterialet i navigatorn istället.
#1371874
Jo, sådant hör ju till dagen teknik. Jag har en -20 (inte Volvo) Den tycks ha båda funktionerna. På senhösten hade vi ett vägbygge i närheten. Där var ju skyltarna tillfälliga. Dom t.o.m. flyttades efter några dagar allteftersom bygget framskred. Men bilen läste av dom rätt ändå.
En annan variant, men inte vid just det bygget vad jag minns, är att bilen visar två hastigheter. Om det t.ex är en 70-väg, men så är det något vägbygge på en sträcka. Då visar den 70 och symbolen bredvid visar 30.
Det är mycket sådant i nya bilar, men jag kanske använder en 20-del av alla finesser. Bilen levererades med alla finesser. Dom ingick i introduktionspriset (som ändå var rabatterat)
#1372292
volvofantast skrev:Ok tack,Läser den av fartkameror också eller vad läser rsi av?
Har du öppnat bruksanvisningen? Det är lättare att du ser de exempel på avläsbara skyltar som finns där, än att jag ska räkna upp dem här.
#1372329
Data kommer både från kameran i bilen och om man har, även från navigationen. Fartkameror läser inte kameran av, men om man har navigation så hittas den via POI-data i mjukvaran.

/Thomas
#1372332
volvofantast skrev:Har kollat i instruktionsboken eller finns det någon annan bok som det står något om detta?
Sök på Trafikskyltsinformation (RSI) i boken. Jag har boken för 2016 här; i den är det på sidan 194.
#1373027
Snart gammal tråd, men jag kan lägga till en funktion i sammanhanget. I min bil kan man koppla ihop skyltläsfunktionen och farthållaren. Om jag har ställt in farthållaren på t.ex 90 km/tim och jag kommer till en 70-sträcka eller annan begränsning, då ställer farthållaren om sig till den aktuella.
Jag har inte provat detta ännu, bara läst i boken att möjligheten finns.
#1373076
Rådlös skrev:Snart gammal tråd, men jag kan lägga till en funktion i sammanhanget. I min bil kan man koppla ihop skyltläsfunktionen och farthållaren. Om jag har ställt in farthållaren på t.ex 90 km/tim och jag kommer till en 70-sträcka eller annan begränsning, då ställer farthållaren om sig till den aktuella.
Jag har inte provat detta ännu, bara läst i boken att möjligheten finns.
Låter bra. Saknar jag på min. Hur ny bil har du?


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]