Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hypoxia
#1316532
Jag *tror* inte ens att Volvo får låta oss stänga av TPMS eftersom det är ett EU-lagkrav att bilar nyare än 20xx ska vara utrustade med funktionen.

Den förklaringen fick jag åtminstone för fruns Opel som jag inte ens kan byta däck på själv eftersom TPMS-systemet måste kalibreras med Opels verktyg vid varje däckbyte. Ville av förklarliga skäl stänga av funktionen permanent för att kunna skifta däck där jag vill och inte vara tvungen att använda mig av märkesverkstaden.
Användarvisningsbild
av Hanzon
#1316536
Jag har bokat tid 23/5 för mjukvaruuppdatering - har ingen svarat innan dess återkommer jag om denna feature med att stänga av TPMS är tillagd. Jag tror utan att veta att det inte är möjligt - dels med tanke på tidigare inlägg.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1316542
Sverige är undantaget från kravet på fungerande TPMS, eftersom man anser att vi har bra koll på våra däcktryck eftersom vi byter hjul 2 ggr per år.

Det kontrolleras därför inte hos besiktningen.

Så det finns kanske hopp om ni vill stänga av funktionen..
av kicken
#1372324
Hej jag köpte nya ( beg) sommardäck och får upp felmeddelande att" tpms service erfordras.. "

Läste nåt att tpms sensorerna kan gå ner i dvala för att spara batteri, måste man in till Volvo för att" växa" dom igen? Kan inte trycka på kalibrering längre då sen är grå.. Försökte innan och då kom det upp att det inte gick att kalibrering. 

Kan det vara så att batteriet är slut i alla 4 sensorer? Fälgarna är max 3år.

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]