Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1372252
EbbevonVolvo skrev: mån 30 mar 2020, 17:38
frasse4 skrev:Min erfarenhet är att när en verkstad dragit åt alldeles för hårt räcker inte en eldriven med sladd som är specad 400 Nm heller. Sist fick jag ta ett 2 m järnrör och ställa mig och gunga på så det bör väl vara en 2000 Nm moment. Så den eldrivna har stannat i sin låda. Nu drar jag för hand och kollar med momentnyckel, det tycker jag funkar kanon
Den verkstaden hade jag aldrig besökt igen. Jag har inte råkat ut för någon verkstad eller däckverkstad som inte dragit med moment.
Jag har bytt hjulskruvar på åtskilliga med helt sönderslagna gängor pga verkstadsbyte av hjulen. (Maskindraget)
Lite olika verkstäder, även större.
Momentskaftet kommer nog fram om kunden står med. Annars vete....

Är man lite ofärdig i kroppen kan man med fördel släppa med maskin, men dra för tusan åt för hand.
Osäker, så momentdrar man.
av Rådlös
#1372268
Jag använder elsladdmaskin och momentstav vid monteringen.
Köper man lösa momentstavar, så se upp! Jag kollade detta för några år sedan när jag skulle köpa min. Jag upptäckte att det finns en färgkod på stavarna med olika vridmoment. Och det finns en stor kinesisk firma som dominerar marknaden (Hexa, bl.a Jula säljer dom) Dom tillverkar och säljer hela satser med en handfull stavar. Alla har sin egen färg. Det är bara det att fabriken säljer olika satser med t.ex olika antal stänger eller olika påkostade plastväskor för stängerna, eller något annat. Det är bara det att två olika satser från samma fabrik har olika färgkod!
Alltså: I sats A kan t.ex en stång för 120 Nm vara gul. I sats B från samma tillverkare kan en stång 120 Nm vara t.ex blå! Så lita inte blint på färgen när ni greppar en momentstång ur verktygslådan. Läs på stången vad som är instansat.
Vi förutsätter att ni har köpt stängerna vid olika tillfällen eller har kanske två satser.
Och till dom som undrar, med lite träning med muttermaskinen så känner man faktiskt att stången vrider sig vid ett visst moment. Om det sedan är rätt eller inte är kanske en senare fråga. Men säger tillverkaren att "Denna stången är tillverkad för XXX Nm" så får man gå på det.
I dag när det pratas om ansvar för allt möjligt, åldringsvård, miljöarbete, snöröjning, postutbärning, skydd mot virussjukdomar m.m m.m, då vill man gärna tro att det gäller även momentstavar till mutterdragare.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1372317
Däckverkstäder med luftdrivna knackare kan vara livsfarliga. Inte nog med att det ofta är ett rent h-e att lossa bultarna efteråt, det är stor risk att man skadar bultarna(och i värst fall, gängorna i navet) också. Dom tål inte hur mycket som helst.
Dom gånger jag har varit tvungen att ha av hjulen hos en verkstad så brukar jag lossa bultarna själv direkt jag kommer hem och dra dom rätt, innan dom sätter sig ännu mer.
axeld skrev:Man brukar ju släppa på hjulmuttrarna lätt med ett ledhandtag först
Ehhh.... vad tusan ska du med en mutterknack till om du ändå lossar för hand? Det är ju liksom det som är hela vitsen med mutterknack.... :bored:
Lossar du dom för hand först kan du ju likagärna använda en skruvdragare istället.
av axeld
#1373573
Har själv alltid gjort så och det var så jag fick lära mig. kanske så att mutterdragare har blivit starkare med tiden men förr var dom eldrivna (speciellt batteri) slöa och bara tryckluft var bra. Plus jag menade inte lossa bara knäcka till dom lite lätt medans bilen står på marken.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1373577
Det behöver man inte göra om man har ordentliga grejer. Min batterdrivna lossar med upp till 1625Nm och det finns inte en chans för bultarna.
av Erik Å
#1373580
Ärligt talat har jag aldrig förstått poängen med mutterdragare till hjulbultarna; om man momentdrar hjulbultarna för hand så är de lika lätta att lossa för hand.
Okej ett 50 cm skaft behövs med det har man ju redan på momentnyckeln.. Har jag missat nåt? :oops:
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av js1
#1373581
För att det är kul och känns proffsigt. :-D

Reparationer på burk ska du hålla dig […]

km-skatt är helt klart det mest logiska. Viss[…]

Samma prylar 850/v70?

Elhissar vetefan.. Skenorna och motorerna bör[…]

V70 motor till 850

Finns väl knappt en bult som är lika p&a[…]