Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1372219
Har en Volvo v40 -99 som jag vill dra in lite tjockare kabel (motorvärmare ca 25mm) men jag hittar inget genomföringshål.
Har iofs inte rivit ned handskfacket ännu, så sitter det där får ni gärna tala om hur jag får bort det.

Är lite nybörjare. Är verkligen inte duktig på att skruva men tycker det är kul så jag vill gärna lära mig.
Så jag är mycket tacksam för svar.
#1372226
Det är väl mycket lättare att hitta genomföringarna i motorrummet än inne bakom handskfacket
#1372237
Har sökt överallt i motorutrymmet. Hittaringenting. Läste någonstans att det på en del modeller kunde det vara lättare att hitta inifrån.
vetten skrev:Har för mej att det finns ett hål som funkar på förarsidan.
Vet du på ett ungefär var?
Tycker mig har letat överallt. Det måste ju finnas någonstans...
#1372240
Vet att jag drog en kabel på en v40 -98 som jag hade och att jag letade som sjutton innan jag fann det tror det satt ganska långt ner under bromsservot men det är länge sen så jag minns inte så bra, har för mej att det satt en punktad täckbricka för som var målad i samma färg som bilen och som gick att knack bort med en mejel inifrån.
#1372320
Nu vet jag inte om det gäller en nittiotalsbil, men om du går in på Volvocars med ditt regnummer så kan du söka efter monteringsanvisningar för motorvärmare och kupévärmaruttag. Dom instruktionerna är väl skrivna för Volvo originalvärmare, men det torde väl vara av underordnad betydelse för i samtliga motorvärmarfabrikat måste man ju igenom torpedväggen med en kabel. Och det gör man då lämpligast där biltillverkaren har reserverat ett hål för detta.
En annan metod kunde ju vara att själv borra ett eget hål. Då tar man en magnet och letar upp en lämplig fri yta med lite svängrum, ute i motorrummet på torpedväggen. Sedan tar man en kompass och söker efter magneten på insidan i kupén. Kompassen kommer att peka rakt på magneten. Det behöver inte vara någon värsta orienteringskompassen för tävlingsbruk. En billig fungerar också. Rita ett X och borra. Det gör man lämpligast i tunnplåt med ett så kallat stegborr.
#1372326
Tack för tipset!
Jag hittade en gummidamask i torpedväggen där det gick in en massa kablar i i kupen. Fanns plats att dra in den där. Men det var lite pyssel. Fick hjälp av en kompis som kom förbi av en slump 😁
Så det löste sig till slut. Nu ska kag bara dra kablarna lite snyggt. Tack för alla tips!
#1372419
SverkerG skrev:Tack för tipset!
Jag hittade en gummidamask i torpedväggen där det gick in en massa kablar i i kupen. Fanns plats att dra in den där. Men det var lite pyssel. Fick hjälp av en kompis som kom förbi av en slump 😁
Så det löste sig till slut. Nu ska kag bara dra kablarna lite snyggt. Tack för alla tips!
Var sitter genomföringen då?
#1373121
Under kåpan som sitter över motorn till torkarbladen sittr en stor gummidamask. Jag pillade loss den och körde in en ståltråd som då kom ut bakom handskfacket. Man fick pilla lite och se till att tråden var lite böjd nedåt, men inte för mycket. Är rätt tight så en motorvärmarkabel på 25mm var på håren att få ned. Var lite pyssel, men det fungerade.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]