Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Martinlof
#1372167
Tjena, ny här, vet inte om det här är rätt forum till det här men vet inte var jag ska fråga annars. Jag tog körkort förra året och har en 740 nu. Och nu när det börjar bli dags att byta till sommardäck så tänkte jag att jag ville ha några snygga fälgar. Så jag beställde hem 4st som jag hade kollat in ett tag, 2st 19x8.5 och 2st 19x9.5, ET35(det var ett paketpris på just dom) och idag när vi var på ett ställe där dom sätter på däck på fälgar o sånt så skulle han först se till så att fälgen inte tog i, vilket den gjorde och den stack ut lite med. Det finns oxå 18x8.0 på samma modell men det är oxå samma ET. Tror ni det skulle gå eller vilka dimensioner passar så att det inte skulle sticka ut eller ta i någonstans? Fälgen heter abs355 förresten, tycker den är väldigt snygg. Har även sett andra 740s med just dom fälgarna så det borde väl gå tycker jag. Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1372185
Om man kör med 30-35mm spacers och masserar skärmkanterna så bör det gå. 18*8 kommer också kräva spacers men då ska man slippa kapa/valsa skärmkanterna.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1372205
Abs 355 och 5 ST puppys brukar ju annars vara startpaket när småraggarna köper v70 fas 2 :P
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1372208
Martinlof skrev:Okej tack, men är du säker på att det inte kommer att sticka utanför skärmkanten då med spacers?
Nej.

Finns inga garantier med dem fälgstorlekar som nämns. Med så stora hjul så här det till sakens natur att man lär krångla en del för att få dem att passa skapligt. Det går inte att säga rakt av att det kommer att funka eller inte. Fram bör det vara rätt enkelt, bak kan komma att kräva mer jobb om man vill ha in 9,5". Sen beror det ju också på om och hur mycket bilen är sänkt.

https://www.customwheeloffset.com/wheel ... ng-springs
av Martinlof
#1372216
Marlboroman skrev: mån 30 mar 2020, 16:52
Martinlof skrev:Okej tack, men är du säker på att det inte kommer att sticka utanför skärmkanten då med spacers?
Nej.

Finns inga garantier med dem fälgstorlekar som nämns. Med så stora hjul så här det till sakens natur att man lär krångla en del för att få dem att passa skapligt. Det går inte att säga rakt av att det kommer att funka eller inte. Fram bör det vara rätt enkelt, bak kan komma att kräva mer jobb om man vill ha in 9,5". Sen beror det ju också på om och hur mycket bilen är sänkt.

https://www.customwheeloffset.com/wheel ... ng-springs
Men om man har 18x8.0 på alla 4?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1372316
Tänk dock på en sak... När bilen fjädrar bak så skjuts bakaxeln åt höger.
Dvs det ska inte bara gå fritt när bilen står plant, utan det ska gå fritt när bilen fjädrar också, eftersom bakaxeln fjädrar inte "rakt upp" som en delad axel gör(nåja, den fjädrar inte spikrakt heller, men om vi tänker lite enkelt förklarat nu...).
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]