Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stara
#1371920
Hej på er!

Jag tänkte höra om följande är normalt, då bilen (S80 D3 Geartronic 2011) inte varit i min ägo särskilt länge och den gjort så sedan start så vet jag inget annat nämligen.

Låt oss säga att jag kör bilen på fredagen, sedan står den på uppfarten (som för övrigt lutar svagt ifall det kan spela in) hela lördagen och söndagen sedan på måndagen när jag ska iväg så uppstår alltså följande: jag kan bara trycka ner bromsen en ganska så liten (liten är ju något relativt, men jämför jag med min förra bil en Renault från 2014 så kunde jag där trycka ner bromsen hela vägen ner innan jag startade motorn) bit, sedan är det stopp. När jag startar bilen så sjunker bromsen som den ska och framförallt så fungerar bromsen som den ska när jag kör. Stannar jag sedan till vid Ica, handlar två timmar och sedan sätter mig i bilen så finns inte detta fenomen med den hårda bromsen utan den måste alltså ha stått någon/några dagar (den står alltid på uppfarten, så jag vet inte om detta händer även om den står plant och att det bara är på grund av lutande uppfart som detta uppstår). Jag använder alltid parkeringsbromsen och aktiverar den alltid efter att jag satt lådan i P. Samtliga bromsskivor byttes dagen innan köpet.

Det enda jag hittat vid sökning var att backventilen kan behöva bytas på den, kan det vara de som spökar? Eller är det bara såhär bilen är? - tacksam för lite råd i saken!
av Erik Å
#1371941
Jag tvivlar på att någon biltillverkare garanterar att vakuumet i bromsservot står kvar över en helg.. Väntar man bara tillräckligt länge så försvinner det på alla bilar.
Sen är säkert olika individer bättre eller sämre..
Användarvisningsbild
av lennarte
#1371946
Frugans Passat är "lömsk", där försvinner servon när motorn stannar. Vet ej om det ska vara så eller det är något fel. Har varit så sedan ny (köpte den nästan ny, mindre än 1 år gammal)
Användarvisningsbild
av js1
#1371958
Stara-din bil verkar fungera fullt normalt
Användarvisningsbild
av apersson850
#1372085
Att pedalen går i botten på vissa bilar beror på att de inte har vakuumservo, utan ett aktivt hydraulsystem för bromsen. Jag har haft en Volvo 460 en gång i tiden, som också fungerade så. Det gick alltid att trampa pedalen i botten när man stod stilla.

Programvaruppdateringen kommer säkert bara ko[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]