Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1371497
johnnype skrev:Jag brukar ju alltid vara glädjedödaren men om man bara kostar på sig en uppsättning originalbackar så funkar det fint som det är.. t.om på XC90.
Håller med ,bytte bakre skivor för många år sedan(till original) och passade samtidigt ,som man brukar göra ,att byta bromsbackar också. Inga som helst problem hittills.
#1372045
Hej!

Börja med att bilen min är en XC90-04 med nya fortbromsspaken. Rostiga skivor bak.
Det slutade med nya trummor, original handbroms backar, klossar original, original vajrar innan jag blev nöjd.
Började med nya trummor pirat och backar till S80 original nya som jag redan hade. Inte okej.
Steg 1. Justerskruvar.
Steg 2. Nya original backar till Volvo XC90 och utan justerskruv som bilen var byggd med.
Steg 3. Slutade med nya vajrar original beg. 2 mil. Ja, 2 mil.
Okej enligt mig med bromsverkan.
Blev godkänd vid besiktningen.
Justeringen vid förarstolen är okej om man har rätt verktyg som passar den justeringen enligt mig.
Finns en smartare justering ”vajer” med gängad hylsa och stoppmutter.
Har pratat med en Volvomek. och en på Mekonomen.
Det är endast Volvo originalbackar som fungerar.
På Mekonomen så var det igen frivilligt som vill ta jobbet på XC90 med handbromsbyte.

Lennart

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen