En "740 motor" är inte på något sätt och vis bättre än en "940" motor, snarare tvärtom. B230FK/FT av sen modell är snarare dom bästa modellerna av rödblockarna med oljekylda kolvar, mest optimala styrsystem osv.
Turbo-systemet är knappast komplicerat på rödblockare, betydligt enklare och mindre jobb att hålla reda på än ett byte till en sämre motor iaf.
Sen var det det med besiktningen också... Kort sagt - glöm det om du vill köra den lagligt. Såvida du inte är villig att kasta ut sisådär 20-30 lax och en j-a massa timmar i garaget för att få en bil som är sämre än den du har.
Slit bort remmen för AC-pumpen och skit i det sen om du inte vill ha AC, ECC'n fungerar ändå(fast utan AC-kylning då), och felkoder kommer lagras. "Big deal".
En sprillans ny AC-pump kostar f.ö. runt 3000kr till 85x70, kan inte tro att den är dyrare till rödblockare... En begagnad kostar iaf inte många kronor.
Avskyr du verkligen motorn du har nu och tycker 740 är så mycket bättre så finns det ett bra alternativ - sälj 945an, köp en 745a, åk skattefritt och bes. vartannat år. Då har du dessutom möjligheten att byta motor den dagen du inser att turbo är att föredra(gäller även 940 upp t om 1992)
win-win.
frasse4 skrev:Ps. Det är så illa att motorn utan turbo i 940 har 131 hästar och lätttrycksturbon 135
Mja, både rätt och fel.
940 91-92 har B230FB(väldigt trevlig motor btw), som mycket riktigt har 131 åsnor. 93-95(utan turbo) har B230FD, som återigen blev strypt till 116 sniglar. Många vill påstå att B230FD t om är slöare än gamla hederliga B230F(116hk). Det kom nå extra krav på avgasreningen -93, och för att uppfylla dom nya kraven blev effekten lidandes, igen. "Dessvärre" har jag inte kört en B230FD tillräckligt mycket för att personligen uttala mig om hur dom känns, mer än att skillnaden mot B230FB är klart märkbar.