Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Glund
#1372013
Hej! Har en Volvo 240 88 b230f som inte vill starta. Har gnista och får bränsle. Bilen startade häromdagen men gick väldigt dåligt. Bilen kan tända till lite tvärt just när man vrider på nyckeln men inget mer. Varv räknar rör även inte på sig något när man vrider igång startmotorn.
Någon som har någon idé? :-)
av axeld
#1372211
På min 240 hade tändboxen gått sönder köpte en begagnad och sen startade bilen. Just tändboxen kan vara luriga och ge gnista ibland men ibland inte om du nu är helt 100 på att den ger gnista hela tiden kanske det inte är den. Annars är väl att kolla att kamremmen står rätt dom kan ibland hoppa någon kugg på kamdrevet. gör detta genom att nolla motorn och kolla markeringarna på alla drev och markeringarna i plastkåpan bakom (Väldigt simplifierat).
Användarvisningsbild
av lennarte
#1372274
Senare 240 (vet inte exakt vilka årsmododeller) har ett Chrysler (Bendix) tändsystem, det är inte lika "stabilt" som Bosch systemen. Det satt på 2/3/4 och vissa 700 modeller. På 240 (inte sista modellerna) med F motorn sitter en kabel från pluspolen på batteriet till tänď/bränsle boxarna med en säkring på vägen som brukar ärga.

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]