Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BDavid
#1371931
Hej!
Är dax att byta bromsar på bilen, det är ju något man fixar själv billigast så nu ska man bara hitta en vettig sida och vilken storlek i den oändliga djungeln av utbud som finns

Bilen i fråga v70 d4 awd 2015
16" vinterhjul

Vad jag tror jag kommit fram till är att det ska vara 302mm skivor fram om man har 16" fälgar.
Men bak då? Verkar finnas lika mycket där. Ventilerat eller solida ibak ?
Vilken sida är att rekomenderas köpa ifrån ? Autodoc?

Skivor och belägg köper jag gärna något "käntmärke", ska man satsa på brembo, ate? Eller något annat ?
köpte noname skivor till en tidigare bil, 1 säsong sen såg dom rostiga och alltmänt slitna ut.
Keramiska eller "normala" belägg ?

Har sökt och letar på forumet men tycker trådarna vart lite gammla, hänt en del på reservdelssidan på nätet på sista tiden.


Har ni några tips ?

Hälsningar
David
#1371937
Har nyss bytt skivor fram. Blev Zimmermann, 316 mm, och ATE keramiska bromsbelägg. Fungerar invändningsfritt med utmärkte bromsegenskaper. Skivorna målade så man slipper rostiga och fula kanter.
#1371945
hade grymma problem med original som slog sig hela tiden. Kastade på biltema skivor och belägg och har funkat perfekt i 10.000 mil snart nu, inga vibrationer alls och bromsar bra.
#1371949
Vi har en V70n 2.5t"förskoleexpressen" som går strax över milen på vardagar, jag satt Biltema-skivor på den och keramiska belägg från Akebono där fram för bakändan slits knappt på den körningen med en högsta hastighet på 60km/h. Billiga skivor & dyra belägg, tiden får utvisa om det blev bra.

Beläggen hade jag oanvända i en kartong som var tänkt att monteras på vår dåvarande 2.4t som jag använde som pendlarbil.
#1371967
VolvoB20 skrev: sön 29 mar 2020, 10:36 hade grymma problem med original som slog sig hela tiden. Kastade på biltema skivor och belägg och har funkat perfekt i 10.000 mil snart nu, inga vibrationer alls och bromsar bra.
Min framskivor har ja bytt två gånger på mindre än ett år och nu är det dags igen. Ate 336mm, första gången körde ja med EBC belägg och nu med Ate ceramic. Brembo eller Zimmermann hade jag tagit. Iofs har bakskivorna från Ate fungerat fint.
#1372010
StefanN skrev: sön 29 mar 2020, 09:32 Vanligast är 316mm fram, börja med att kolla vad du har först.
Bak är det ventilerade på AWD.
Passade på att byta till sommarhjulen när jag ändå behövde mäta.
Fick dem till 316mm eller ja 316/320mm, men 316 bör det vara.

Svårt att mäta exakt när ok och prylar sitter på.
OssianF skrev: sön 29 mar 2020, 09:53 Har nyss bytt skivor fram. Blev Zimmermann, 316 mm, och ATE keramiska bromsbelägg. Fungerar invändningsfritt med utmärkte bromsegenskaper. Skivorna målade så man slipper rostiga och fula kanter.
Vart hittade du dessa till vättigt pris ?
Jag har kollat lite på autodoc men är öppen för förslag.
Hur tycker du det fungerar med keramiska? Ska ju vara mindre brommsdamm men tänker borde kanske bli mera "metallapån" ?
Användarvisningsbild
av ER
#1372060
Kör med Brembo Xtraline ihop med belägg ur samma serier. Dels för att likt fjäderbenstaget från V60 r-design retas med hålborrade skivor på en "traktor", dels för mindre bromsdamm, iaf. om man ska tro på reklamen. Billigare än original då jag kan få runt om för mindre än bara fram kostar annars och minst lika bra eller bättre produkt. UV lackade och klara ur kartong så dom inte skämmer ut sig med rost per omgående som standardprodukter brukar göra efter väder och vind gjort sitt en vinter.
#1372062
BDavid skrev: sön 29 mar 2020, 15:46
StefanN skrev: sön 29 mar 2020, 09:32 Vanligast är 316mm fram, börja med att kolla vad du har först.
Bak är det ventilerade på AWD.
Passade på att byta till sommarhjulen när jag ändå behövde mäta.
Fick dem till 316mm eller ja 316/320mm, men 316 bör det vara.

Svårt att mäta exakt när ok och prylar sitter på.
OssianF skrev: sön 29 mar 2020, 09:53 Har nyss bytt skivor fram. Blev Zimmermann, 316 mm, och ATE keramiska bromsbelägg. Fungerar invändningsfritt med utmärkte bromsegenskaper. Skivorna målade så man slipper rostiga och fula kanter.
Vart hittade du dessa till vättigt pris ?
Jag har kollat lite på autodoc men är öppen för förslag.
Hur tycker du det fungerar med keramiska? Ska ju vara mindre brommsdamm men tänker borde kanske bli mera "metallapån" ?
getech.se Brukar ha vettiga priser på Zimmerman, iaf för att vara Svensk butik.
Kan rekommendera båda. Lättare att låta dem sköta beställningarna också, inget pill med storlek på belägg och skivor.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]