Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skaanlj
#1371938
Sonen ringde igår och sa att efter en acceleration ut på motorvägen "poffade" det till, motorservicelampan tändes och sen reagerar/fungerar det inte att gasa, måste smyga på gasen/limpa hem där han nu parkerat den.
Någon tips innan jag far dit å slår ett öga på den?

Mvh Andreas

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

av skaanlj
#1371993
Denna var det, ena helt paj och hade lossnat från turbon och spricka i den andra, ena fästet på tryckröret trasigt och ingen bult i det andra....
JPEG_20200329_133712_1822414107.jpg
JPEG_20200329_133712_1822414107.jpg (59.16 KiB) Visad 1024 gånger
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

av MickeM
#1371995
Du är inte den första, och inte den sista.
Ganska vanligt fel.

Jag vet tre bara i min bekantskapskrets.
av skaanlj
#1371996
Någon som har ett helt intercoolerrör till salu, 30714184 eller vet vilket nummer som ersatt det? Kanske någon som bytt till stylingrör?

Mvh
av SAM
#1372005
Hej!
Glöm originaldelarna. Röret kommer att lossna även om du byter packningen.
Montera do88 slangkit 102-1S och slangkit 102-1.så är du av med problemet
Plaströret som går under växellådan klammar du med buntband av bra kvalitet. Köp INTE nytt rör. Blir bara dyrt och fäst -örona kommer att gå av även på det nya röret.
https://www.do88.se/sv/artiklar/volvo-v ... ang-2.html
Glöm inte att kolla VIN så att slangen passar till din bil.
Jag har bytt på bägge mina bilar och är numera av med problemen.
Lycka till!
Sam
av Falconblå
#1504491
SAM skrev: sön 29 mar 2020, 15:18 Hej!
Glöm originaldelarna. Röret kommer att lossna även om du byter packningen.
Montera do88 slangkit 102-1S och slangkit 102-1.så är du av med problemet
Plaströret som går under växellådan klammar du med buntband av bra kvalitet. Köp INTE nytt rör. Blir bara dyrt och fäst -örona kommer att gå av även på det nya röret.
https://www.do88.se/sv/artiklar/volvo-v ... ang-2.html
Glöm inte att kolla VIN så att slangen passar till din bil.
Jag har bytt på bägge mina bilar och är numera av med problemen.
Lycka till!
Sam
Hej!jag har samma problem med röret, slangarna verkar slut på d088, har du andra alternativ? Ska man alltså ta bort plaströret som går under oljetråget, och ersätta med slang? Ska den "fyrkantiga" lådan bort som detta rör sitter fast i?
av SAM
#1504656
Hej!
Slangen från do88 ersätter "lådan" uppe vid turbon. Röret under tråget skall vara kvar. Rörets fästen är ofta trasiga men du behöver inte byta röret om det är felfritt i övrigt. Klamma röret ordentligt med buntband av god kvalitet.
Jag skulle kolla med do88 när leverans av slangen kan ske och tills dess åka med originaldelar med ORDENTLIGT klammat rör och inte gasa så att höga laddtryck uppstår.
Ett annat alternativ är att hitta en slang och tillverka en adapter så att slangen passar då in/ut har olika dimensioner.
Lycka till!
Sam
av Falconblå
#1504740
SAM skrev: sön 10 jul 2022, 09:14 Hej!
Slangen från do88 ersätter "lådan" uppe vid turbon. Röret under tråget skall vara kvar. Rörets fästen är ofta trasiga men du behöver inte byta röret om det är felfritt i övrigt. Klamma röret ordentligt med buntband av god kvalitet.
Jag skulle kolla med do88 när leverans av slangen kan ske och tills dess åka med originaldelar med ORDENTLIGT klammat rör och inte gasa så att höga laddtryck uppstår.
Ett annat alternativ är att hitta en slang och tillverka en adapter så att slangen passar då in/ut har olika dimensioner.
Lycka till!
Sam
Perfekt tack för utförlig beskrivning, jag mejlade d088.se och fick till svar att slangen anländer sista veckan i juli, jag får eventuellt tag i ett rör och resonanslåda begagnad från en Xc70 d5 2005 , hoppas det passar ( ska ta lös dem från V70 och ta med till skroten och jämföra)Så kan man iallafall få ihop bilen fram tills dess att slangen kommer in till Do88.se , verkar ganska lätt att ta lös dem så får man se.


Brukar man behöva nollställa felkoden "motorsystem efrodras" på verkstad eller hjälper det att göra en norsk reset?

I mitt fall är örorna sönder på röret men ser ut som att det är själva lådan som läcker
av SAM
#1504744
Hej!
Jag minns inte om jag behövde återställa felkoder.
Kolla här på forumet om det finns någon i din närhet som kan hjälpa dig om återställning skulle behövas.
Finns många hjälpsamma människor på detta utmärkta forum.
Röret är inte svårt att byta men byt inte om det bara är fästena som är trasiga. Finns nog inte många bilar med hela fästen.
Buntband av bra kvalitet är det som gäller.
Lycka till!
Sam
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]