Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
#1370813
Snusofsweden skrev: lör 21 mar 2020, 08:17
Då låter som att någon redan varit där och kontrollerat tidigare, kan det vara så att teknikern kollade det innan det blev ett fläktbyte?
Precis, eller så bytade man fläkt först och kontrollerade "motståndet" efteråt när fläkten inte hoppade igång.
Inte helt osannolikt scenario med tanke på en del felsökningar man läst om här på forumet.
av ridax
#1370823
Byter man fläktmotståndet när man byter fläktmotorn (hos Bilia) som någon slags standard? Jag hade ju bilen inne för felsökning i höstas och de kom fram till att fläktmotorn måste bytas till en skyhög kostnad, vilket de gjorde ngn vecka senare. Nu när fläkten slutade fungera efter några månader så kopplade jag ju ur fläktmotståndet för att själv söka efter felet (för att inte åka in med den om fläktmotståndet var trasigt, då det var fläktmotorn som bytts).

Men nu när jag tagit ur fläktmotståndet så är det märkt med vad jag tolkar som en datumkod 5.6.19. Jag har tittat på bildelsbasen och märkningen på denna del på denna plats ligger alltid (av de jag kollat) i närheten av tillverkningsår på bilen, vilket får mig att tro att det är en datumkod.

Men om mitt fläktmotstånd är från 5.6.19 så är det bara Bilia som kan ha bytt det när kupéfläkten byttes (om den alls byttes)? Eftersom jag inte visste att fläktmotståndet byttes sså har jag jobbat alldeles i onödan, då det väl borde vara garanti på den? Nog borde de väl kunna fixa ett nytt motstånd då, eller?
av ridax
#1370825
Lustigt... mitt inlägg låg ett tag då jag blev avbruten under skrivandet av annat. Så ser jag era inlägg som är rakt på spiken... något skumt är det. Och varför går ett fläktmotstånd sönder efter 5 månader, är det normalt?
av Snusofsweden
#1370871
Ursäkta mina dröjda svar.

Vad jag vill minnas så är märkningen en datumkod.
Hur Bilia väljer att göra gentemot sina kunder, det vet jag inte. Där jag arbetade så gjorde vi en grundlig felsökning (där summan kanske var lite högre men gav kunden ett lägre totalpris eftersom rätt komponent byttes) än att köra trial-and-error-metoden och låta kunden stå för notan.

Det kan vara så att bilen togs in för felsökning och man gick direkt på fläkten och bytte den, men eftersom problemet kvarstår och det är runk att byta fläkt så beslutade någon att man byter fläktmotståndet, en kostnad de rimligtvis står för (då summan är mindre än totalpriset för fläktmotor ink. Jobb) om de inte demonterar den nya fläkten och kontaktar kunden. Vad står det i ditt kvitto att du har betalat för? Är det enbart fläkt utan motstånd så går det inte att hävda garanti tyvärr, men är motstpndet med så är det garanti och du sluppit blodvite, men nu har du redan halva jobbet gjort.

Normalt skulle jag nog inte säga, men ibland är det dessvärre oturen som är framme likväl som att det skulle kunna bero på något annat bakomliggande fel (vilket jag inte tror). Jag kunde inte se någon röd tråd mellan kundbilarna.

Hoppas att monteringen går bra av det nya motståndet om det är du som gör det. Tänk på att när du stoppar in motståndet att du försöka "nypa till" det lite innan du drar fast det med polygrip. Beträffande muttern till gaspedalen så kan du med ena handen snurra på den ett par gängor innan du trycker dit k-stycket, alternativt sätter muttern i hylsan och sätter en tunn vanlig tejpbit som förhindrar att den trillar av!
av ridax
#1370874
Bilen lämnades först in på felsökning då servicetekniker kom fram till att det var fläktmotorn. Någon vecka senare lämnades den in för fläktbytet och det är bara fläkt med på kvittot.

Men om det var fläktmotståndet som var boven hela tiden så blev det ett ruskigt dyrt motstånd.
av Snusofsweden
#1370905
Dessvärre ett väldigt dyrt fläktmotstånd ja, nu vet jag inte vad Bilia tar för priser men där jag var så gick hela kalaset på 19000 kr för kupéfläkt.
Fläktmotståndet däremot med arbete gick på en 1600.
av ridax
#1371966
Nu är det nya fläktmotståndet på plats och fungerar iofs... MEN... hur sitter själva kupéfläkten fast egentligen? Det känns som hela fläktmotorpaketet är helt löst. Glömde Bilia skruva fast den eller vad är det som händer? Satte de fast fläkten med viljestyrka eller vadå? Jag kan rubba fläkten lite grann och man hör hur fläkten börjar gå mot kanterna tills jag justerar fläkten lite så att den sitter i bättre position. Men är det verkligen inget som skall fixera den där?
av ridax
#1371980
Tittar på tråden viewtopic.php?t=111904 och triads beskrivning och oneks foton. Kan det vara torx-skruven som saknas och hur svårt är det att få dit den? När jag puttar fläkten inåt mot centrum så känns det som fläkten nyper fast medan den snurrar fritt när jag positionerar fläkten utåt åt förardörrens håll. Kommer inte torx skruven nypa fast fläkten? Kan det vara så att de inte fick på fläkthjulet tillräckligt vid bytet så att hela paketet inte kan monteras tillbaka så som det skall och så tyckte de att det var för jobbigt att fixa det och istället struntade i skruven och monterade motorn lite fritt svävande? Och sedan efter ett antal månader så har fläkten rört på sig och nupit fast och tagit fläktmotståndet???
av ridax
#1371989
Jag tittade på Youtube videon
. Så jag antar att när fläktmotorn är så långt åt förarsidan till som det går så är den i sitt rätta läge. Men jag antar att specialverktyget för att montera dit/bort den är för att på något sätt snäppa fast den i hakar och det är det som de har slarvat med? Går det överhuvudtaget att göra själv från förarsidan med handkraft (i det trånga utrymmet) eller måste man ta bort hela högersidan och använda specialverktyget?
av Snusofsweden
#1372293
Vad skönt att höra att motståndet är på plats.

Jag kommer inte riktigt ihåg skruvens egentliga uppgift, jag tror det är för att förhindra att den vandrar loss själv (en klack på förarsidan som man måste pressa ner för att kunna vrida loss motorn) men kommer inte ihåg. Skruven borde du kunna se om du tar bort DIM och tittar ner mot höger till (på fläktmotorn i ovankant sitter en plastflärp, sedan kommer en skruv och till sist k-stycke).
Jag har bytt ett par fläktar, somliga med som utan skruv.
Att byta för själv går och det finns bra instruktioner hur man går tillväga, men det är inte det minsta roligt. Tyckte du motståndet var trångt, vänta bara... ;)
Dessutom hävdar jag att Volvos specialverktyg måste användas.

Titta från 11:20 in på filmen så förstår du nog bättre.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]