Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1371251
Erik Å skrev:Men på senare år har behovet inte uppstått. Undrar om det har att göra med att jag numera kör med rätt hög etanolinblandning?  
E85 har en stoor rengörande förmåga. Så stor att det rekommenderades bränslefilterbyte efter några 100 mil när bensinbilar konventerades till etanol när det var poppulärt. Tillsatsmedel innehåller till en mycket stor del olika alkoholer till ett pris i närheten av Systembolagets priser, en liter E85 kostade igår 9,99 kr. Flygstaden Halmstad, kan inte tanka nu för bilen står uppallad och har körförbud :P :-( Annars kör jag min 745-a på 100% E85 sedan många år
#1371310
Jag undrar om man borde kolla hur mycket sot det har fastnat på baksidan av insugsventilerna efter 52k mil.. Eller räcker 60% E85 för att hålla dem rena? ;-)
Lite jobbigt att kolla eftersom man får ta ner insuget. Det kanske går att skicka in en USB-minikamera nånstans i stället för att riva..?
#1371323
Jag kommer ihåg från mitten på åttiotalet. Då hade Statoil någon reklamdrive om någon injection cleaner (Lite osäker på det rätta namnet) Men samtidigt hade dom ett bildexempel i reklamen på en ventil med en tjock klump med koksad olja och sot. Och det hette i reklamen att detta skulle motverkas med Statoils bensintillsats. Jag minns inte om det ingick i standardbensinen eller om man fick hälla i det själv.
Nu råkade detta sammanfalla med att mitt topplock i min Volvo 244 med B21 A-motor - 89 (tror jag?) hade blivit skevt och tog ner topplocket för planhyvling. En jobbarkompis utförde jobbet till belåtenhet. Men mina utblåsventiler hade just sådana koksklumpar. Det visade sig bero på slitna ventilstyrningar så det droppade ner olja genom dom och brände fast. Naturligtvis fick jag "hacka" bort det men jag gjorde ingen annan åtgärd mot det. På den här tiden fanns det ju ingen E85. Det fanns K-sprit, men jag hade inte "tänt till" på det vid den tiden. Det gjorde jag däremot några år senare när vi fick leasingbilar på jobbet. Där behövde vi ju inte själva betala bensinräkningarna. Och vi blev t.o.m. uppmanade att sköta servicen på bilen och tvätta och dammsug m.m. den ofta, hette det. Nu behövde ju inte den bilen öppnas i motorn, så jag vet inte hur ventilerna såg ut. Men motorn var nog det som gick bäst på den bilen. För övrigt började jag blandtanka den med ca 30% etanol och den gick så i 8 år till slutet.
Men om man kollar på sådana här tillsatser så är det väldigt vanligt att merparten av innehållet är just etanol eller för all del metanol. Så om du kör på något som skulle heta E60 så tror jag att din motor är tämligen ren på insidan. Det är ju så att etanol löser ämnen som inte blir upplösta av enbart bensin. Det lär vara ett av skälen till att tätare oljebyten framhålls för FFV-bilar. (Det andra är att motorolja och etanol inte blandar sig så lätt.)
Men det vore ju intressant om du kunde hitta någon med ett rektoskop och kolla inne i motorn. För några år sedan var det reklam för dom och jag tror det fanns "lågbudgetmodeller". Man anslöt dom enkelt till vilken PC som helst.

I mitt minne bubblar det upp lite just nu, jag minns att jag gick över till något som hette K-Injection, en svart flaska rom räckte till en full tank. Men som sagt, när jag började blandtanka gick jag helt över till E85 i stället.
#1371325
Tydligen har "GDI"-motorerna (direktinsprutade) jätteproblem med att det bildas koks på insugsventilerna. Olja från vevhusventilationen bränns fast och där finns ingen bränslesprayning som tvättar rent. Jag fixade ju vevhusventilationen vid 20k och hade ner insugningsröret, antar att jag tittade på ventilerna men såg inget alarmerande då. Nu har jag åkt mer än dubbelt så långt. Jo jag har en liten kamera som jag kanske kan skicka in.. Köpte faktiskt "STP Complete Fuel System Cleaner" med tanke att försöka tvätta bort sot. Enligt demofilmerna på youtube så ska den göra mirakel, f*n trot :-D
Har läst i historieböckerna att man hade stora problem med att förgasare beckade ihop regelbundet i bilismens barndom. Men sen infördes tvättande tillsatser i bensinen för att slippa problemet. Kanske blev mindre föroreningar också när raffinaderierna utvecklades? Men hur är det med lågprismackarnas bränsle, enligt rykten så köpte JET upp "restslattar" från raffinaderierna. Nåt måste de ju spara på. Har ingen aning vad som hände när ST1 tog över ;-)
#1371962
Det där med att jet och andra sk. lågprismackar skulle ha sämre soppa än dom andra är ju fortfarande bara en skröna som vissa fortsätter att hålla igång, jag har tidigare under ca 20 år servat och skött om ett antal jetstationer och vet att det är samma soppa som hos dom andra och hur jag vet det jo jag har ju pratat med chaufförerna av tankbilarna om detta flera gånger och fått veta att dom levererar exakt sama soppa till alla mackar även mackar som inte var jet, idag är jetmackarna här jag bor Ingo och som ägs av cirkel k och har flera gånger sett samma tankbil leverera först till cirkel k och en stund senare till Ingo. Beträffande dessa rengörande medel så finns det en massa filmer på tuben som visar att dom inte gör någon större nytta dom tillsatser som är i dom svindyra flaskorna man kan köpa på mackar och andra ställen är redan tillsatta i dagens bensin det är ungefär som om man skulla hälla i ksprit i bensinen idag som man gjorde förr då soppan inte innehöll alkohol vilket den ju gör idag, bara bortkastade pengar.
#1569762
Tror det eller ej men det påpekas på flera webbsidor och att själva etanolen kan skapa beläggningar i insprutarna

Och åtminstone tidigare så var det inblandat någon färg i E85 som skapade En färgad hinna hinna eller gegga

Och när det gäller tillsatser så ska du inte sätta i hela flaskan det är mycket mindre än så du ska sätta kanske 1-2 dl Till typ 50 l bränsle

Alkohol tillsatsen från Redline anses ta bort beläggningen av andra på internet

Obs rent kemiskt så behöver du inte 85 % etanol det räcker troligen med 40 %
Redan vid 20 så är Oktanhalten troligen över 100 om du blandar den med 98 oktan
#1569763
vetten skrev: sön 29 mar 2020, 11:39 Det där med att jet och andra sk. lågprismackar skulle ha sämre soppa än dom andra är ju fortfarande bara en skröna som vissa fortsätter att hålla igång, jag har tidigare under ca 20 år servat och skött om ett antal jetstationer och vet att det är samma soppa som hos dom andra och hur jag vet det jo jag har ju pratat med chaufförerna av tankbilarna om detta flera gånger och fått veta att dom levererar exakt sama soppa till alla mackar även mackar som inte var jet, idag är jetmackarna här jag bor Ingo och som ägs av cirkel k och har flera gånger sett samma tankbil leverera först till cirkel k och en stund senare till Ingo. Beträffande dessa rengörande medel så finns det en massa filmer på tuben som visar att dom inte gör någon större nytta dom tillsatser som är i dom svindyra flaskorna man kan köpa på mackar och andra ställen är redan tillsatta i dagens bensin det är ungefär som om man skulla hälla i ksprit i bensinen idag som man gjorde förr då soppan inte innehöll alkohol vilket den ju gör idag, bara bortkastade pengar.
Morsans Ford mondeo från 2001 verkar dock låta mer Grovare när hon tankar den på OKQ8 än när hon tankar på cirkel K . Så jag tror att cirkel K har bättre smörj i soppan Observera 95 oktan
#1569764
Andersljungberg skrev: tor 08 feb 2024, 21:03
vetten skrev: sön 29 mar 2020, 11:39 Det där med att jet och andra sk. lågprismackar skulle ha sämre soppa än dom andra är ju fortfarande bara en skröna som vissa fortsätter att hålla igång, jag har tidigare under ca 20 år servat och skött om ett antal jetstationer och vet att det är samma soppa som hos dom andra och hur jag vet det jo jag har ju pratat med chaufförerna av tankbilarna om detta flera gånger och fått veta att dom levererar exakt sama soppa till alla mackar även mackar som inte var jet, idag är jetmackarna här jag bor Ingo och som ägs av cirkel k och har flera gånger sett samma tankbil leverera först till cirkel k och en stund senare till Ingo. Beträffande dessa rengörande medel så finns det en massa filmer på tuben som visar att dom inte gör någon större nytta dom tillsatser som är i dom svindyra flaskorna man kan köpa på mackar och andra ställen är redan tillsatta i dagens bensin det är ungefär som om man skulla hälla i ksprit i bensinen idag som man gjorde förr då soppan inte innehöll alkohol vilket den ju gör idag, bara bortkastade pengar.
Morsans Ford mondeo från 2001 verkar dock låta mer Grovare när hon tankar den på OKQ8 än när hon tankar på cirkel K . Så jag tror att cirkel K har bättre smörj i soppan Observera 95 oktan
Samtidigt kan väl sägas men det är bensinmacken själv som ska blanda in smörjande tillsatser Sade någon angående HVO100

Med bensinmack kanske han menade bensin bolaget

Annars kan du vill du vara kanske är en avtalsfråga vad som ska vara i bensinen ?
Annars finns det väldigt enkelt sätt och kolla om bensinen är identiska eller inte
En kemisk undersökning . Och en komponenterna som kan jämföras är etanolhalten . Den är inte 5 % även om det står 5 % på pumpen
Någon analyserade 98 oktan på Preem han kom fram till att det var strax under 2 %
#1569766
Andersljungberg skrev: tor 08 feb 2024, 21:09
Andersljungberg skrev: tor 08 feb 2024, 21:03
vetten skrev: sön 29 mar 2020, 11:39 Det där med att jet och andra sk. lågprismackar skulle ha sämre soppa än dom andra är ju fortfarande bara en skröna som vissa fortsätter att hålla igång, jag har tidigare under ca 20 år servat och skött om ett antal jetstationer och vet att det är samma soppa som hos dom andra och hur jag vet det jo jag har ju pratat med chaufförerna av tankbilarna om detta flera gånger och fått veta att dom levererar exakt sama soppa till alla mackar även mackar som inte var jet, idag är jetmackarna här jag bor Ingo och som ägs av cirkel k och har flera gånger sett samma tankbil leverera först till cirkel k och en stund senare till Ingo. Beträffande dessa rengörande medel så finns det en massa filmer på tuben som visar att dom inte gör någon större nytta dom tillsatser som är i dom svindyra flaskorna man kan köpa på mackar och andra ställen är redan tillsatta i dagens bensin det är ungefär som om man skulla hälla i ksprit i bensinen idag som man gjorde förr då soppan inte innehöll alkohol vilket den ju gör idag, bara bortkastade pengar.
Morsans Ford mondeo från 2001 verkar dock låta mer Grovare när hon tankar den på OKQ8 än när hon tankar på cirkel K . Så jag tror att cirkel K har bättre smörj i soppan Observera 95 oktan
Samtidigt kan väl sägas men det är bensinmacken själv som ska blanda in smörjande tillsatser Sade någon angående HVO100

Med bensinmack kanske han menade bensin bolaget

Annars kan du vill du vara kanske är en avtalsfråga vad som ska vara i bensinen ?
Annars finns det väldigt enkelt sätt och kolla om bensinen är identiska eller inte
En kemisk undersökning . Och en komponenterna som kan jämföras är etanolhalten . Den är inte 5 % även om det står 5 % på pumpen
Någon analyserade 98 oktan på Preem han kom fram till att det var strax under 2 %
Tillsatser i dagens bensin när bensinmacken på sin webbsida säger att du måste tanka bilen tre gånger med Deras bensin för att få full effekt

Dessutom förutsätter det att bränslet passerar ventilen det är inte säkert om det är direktinsprutning
Och är bensinbolagen kemikalie ens gjord för att ta bort kol från en ventil ?

Då kan du behöva en rengöringsspray som sprejas in i insuget

Du säger att inga rengörande tillsatser ha någon effekt

Det är ju uppenbarligen felaktigt men du får vad du betalar för

Och du kan utan problem hitta bilder på internet från insidan av en motor som ser allting annat en ren ut

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]