Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Klacken är ju bara en rostig järnklump gömd längst ner, jag brukar ärligt talat inte ägna tid åt att titta på den :-D
Det vore nog klokt att putsa upp eller fila kontaktytorna släta och sen smörja.. Grafit kanske vore lämpligt, typ gnugga med en mjuk blyertpenna innan man lägger på en gnutta fett?
Bilden knyckt från Roberts DIY-video

klack.JPG
klack.JPG (32.6 KiB) Visad 801 gånger
av MickeM
Jag instämmer helt med "Erik Å " i detta fallet, samt tidigare tipset att köra och bromsa med handbromsen för att "slita in den i trumman alla ev ojämnheter".
Därefter ny justering.
Du har gjort det, men kanske inte tillräckligt.

Överhetta inte handbromsen bara.

Klacken som orsak tror jag inte på.
Den är bara stopp mot att hela alltet ska kunna rotera med trumman. Det är bara ena backens kant som ligger mot den. Vilken av backarna, beror på åt vilket håll den vill vrida.

Reparationsatsen som finns, är för när klacken lossnat helt. Rostad bromssköld, Handbroms dragen i för hög hastighet, osv..
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
@Erik Å, Jo alla kontakt ytor är rena o infettade med lite kopparpasta eller alupasta minns inte riktigt men båda tål värme.
Trots att jag gnodde av kontakt ytorna kollade jag inte så noga på dem men bakarna låg iaf i mot motsvarande kontakt yta bra.
Efter jag dragit lite i spaken o släppt. @MickeM, Ja jag tänkte testa o slita in dem lite försiktigt lite till. Jag har inte varigt med om förut att backarna behöver så pass många inkörningar utan det har blitt bra direkt men nån gång måste det ju hända. Bromssköldarna är bytta med förresten men det ska väl knappast ge sådana här symtom.
Tack igen alla för era svar. Återkommer med resultat om ett tag.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Ja då borde backarna vara inslitena.
Men det vill inte funka som det ska iallafall problemen är.
Hjulen låser inte bakåt. Det gjorde de först.
Slaget på¨spaken eller rörlsereseven som de kallar det på bilprovningen blir ibland näst intill obefintlig.
För att sedan återgå till normal slaglängd/rörelsereserv nästa gång man drar i spaken.
Låser sig och ligger på ibland om man drar handbromsen i uppförsbacke.
Funderar på om expandrarna är glappa eller jag vänt dem fel satte dem förvisso som de satt men det behöver inte vara rätt för det. Om de är glappa så de hamnar i fel läge och blir fel utväxling eller nått.
Eller om det är stopp klackarna som Erik och Lennart var inne på eller båda grejorna :-/ .
Jag kolla bara så lederna/ekspandrarna rörde sig fritt.
Har inte varigt med om nått liknade förut. Och inget är omöjligt här i tomteverkstan :party:.
Vad har ni för åsikter på detta?.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Japp :bored:. Men inget kärvar och ny monteringssats backar nya skivor nya. Klart nån fjäder osv kan ha pajat ändå inget är ömöjligt.
Ska då byta expandrarna och ev klackarna. Ev fasa av kanterna på bromsbanden som nämnts tidigare om det inte finns nåra avfasningar. De grejorna är det enda jag kan göra verkar det som?.

Edit ska testa o bessa det tar ju framåt utan att haka upp sig iaf. Bp testar i rullarna framåt.
Går det igenom skiter jag i det här så länge har ingen mer tid lust ork råd just nu. Annat måste fixas.
Men det ska fixas förhoppningsvis framledes för det här stör mig.
Ska anteckna det här så jag kommer ihåg o återkoppla hit.
Tack för svaren så länge.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Var köpte du monteringssatsen? Jag fingrade på Biltemas monteringssats för ett tag sen men fick för mig att dragfjädrarna var klenare än original så det slutade med att jag behöll de gamla..
Sen skulle jag filat anliggningsytorna på klacken släta och fina, minns inte riktigt men jag kanske gjorde det sist jag pysslade om bromsarna. De har i alla fall aldrig fungerat så bra som de gör nu..
Användarvisningsbild
av Erik Å
gubbstrutt skrev: tis 10 mar 2020, 18:51 Jag köpte alltihopa på autodock. Bosch backar och monteringssats. Ate skivor.
Samma som autoexperten.
Hur har det gått, får du backarna att släppa sitt uppdrag? :-)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Nja har inte brytt mig om handbromsen än. Men igår låg den plötsligt på en aning (höger bak) (var så man brände fingret) sen försvann det lika plötsligt.
Hissa upp o kolla då var det inget som låg på ryckte i handbroms o kollade flera ggr. Ok lite hördes det på halva varvet men gick inte tungt alls gäller båda sidor.
Annat skumt Höger hjulet låste direkt åt båda hållen (den här gången). Högra hjulet tar före det vänstra (den här gången).
Vänster hjulet låser inte bakåt. Vänsterhjulet fjädrar även en bit innan det låser när man vrider framåt.
Så funkar det i nu läget. Är trött på skiten och ska snacka med bilmeken här hemma om han kan fixa det byta expandrarna kanske stopp klackarna. Jag hålls med min hoj som jag vill få klar till nångång i maj.
Jag har funderat på om trummorna i mina nya ATE skivor inte är runda efter som det släpar i litet på halva varvet samt att slaglängden på spaken är olika ibland :-/ ???.
Ja så är läget nu :bored:

Tack för att du frågar. :-)

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]

Det är service på mindre ort, lå[…]

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]

Sätta en slang på avtappningen i block[…]