- tor 26 mar 2020, 22:53
#1371611
För min del handlar det om att det inte däckhotellen gör jobbet korrekt, eller däckverkstäder rent generellt.
Däck på fälg ska förvaras liggandes, majoriteten jag har sett förvarar däcken ståendes i hyllor.
Man gör inte ren fälgen ordentligt, när man har betalat för det. Man använder oftast inte kallavfettning eller fälgsyra om det behövs.
Jag har aldrig varit med om att man har borstat ren navet med stålborste innan man sätter på hjulet. Eller att man använder lite keramiskpasta/Litiumfett eller något annat som klarar höga och låga temperaturer (dock ingen jävla kopparpasta) på navet. Eller att man gör rent gängorna på skruvarna innan man montera tillbaka dom. Däremot har jag sett hur man doppar skruvarna i kopparfett innan man monterar tillbaka dom....
Variosboy skrev: ↑tor 26 mar 2020, 18:29 Blev lite inspirerad av all "vetskap" här om varför folk som inte byter hjul själv de facto inte gör det, så jag frågade runt lite bland vänner och kollegor, och bland de som inte gör det själv så är 90% av anledningen att de har däckhotell, oxh bland de övriga 10% så var det ett par som i samband med bytet skulle lägga på nya sommardäck, nån skulle ändå in med bilen på service och nån skulle göra nåt bromsjobb på verkstad.
Inte en enda svarade att det var för att de inte kan eller vill eller har tidsbrist..
För min del handlar det om att det inte däckhotellen gör jobbet korrekt, eller däckverkstäder rent generellt.
Däck på fälg ska förvaras liggandes, majoriteten jag har sett förvarar däcken ståendes i hyllor.
Man gör inte ren fälgen ordentligt, när man har betalat för det. Man använder oftast inte kallavfettning eller fälgsyra om det behövs.
Jag har aldrig varit med om att man har borstat ren navet med stålborste innan man sätter på hjulet. Eller att man använder lite keramiskpasta/Litiumfett eller något annat som klarar höga och låga temperaturer (dock ingen jävla kopparpasta) på navet. Eller att man gör rent gängorna på skruvarna innan man montera tillbaka dom. Däremot har jag sett hur man doppar skruvarna i kopparfett innan man monterar tillbaka dom....