Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Haggla
#1371503
Finns nog de som vet exakt denna info jag söker!
Ska byta dämpare på min volvo 2.4 d 2010 gjord april ca. Verka sitta dämpare med nivå reglering men enligt alla ställen man kikar får ja fram annan info. Hur funkar dessa? Trodde de var styrda på nått vis genom sensorer men är ju inget alls där utan bara mekansiskt.

Nån som även med dimensionen på bult? Nån bra ersättnings dämpare utan dessa då jag köpte och fått med nån mm för liten hål på nedre bult fäste.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1371512
Nivomat är rent mekaniska (verkar vara det du har), 4C tror jag har någon form av elektronisk styrning.

Nivomat har även lite större hål, som du märkt. Vi fick borra upp mina dämpare nån/några millimeter när vi bytte på min till vanliga r-design-dämpare.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1371543
Nivomat är hydrauliska. Hela funktionaliteten sitter inne i dämparen. Nivomat har gummibälg över kolven. Vanliga standarddämpare har inte det. 4C har en elanslutning, då de påverkas elektromagnetiskt.
Byter man från Nivomat till vanliga, något man inte gärna gör om man vill dra längre och tyngre släp (husvagn), ska man också byta till hårdare fjädrar.
av mjölner
#1371694
Jag citerar mig själv från en annan tråd. Köpte KYB dämpare och förstärkta Lesjöfors fjädrar
mjölner skrev: sön 14 apr 2019, 18:09 En liten uppdatering.

Köpte mig ett par standarddämpare, stödlager och förstärkta standardfjädrar. Beställde även hem original m14 skruvar från Volvo (30624310) och ett par m14 muttrar i 10.9 kvalitet från järnhandeln. Monterade dämparna först vilket gick klanderfritt, men som någon varnat tidigare sjönk den mycket riktigt ihop med de gamla nivomatfjädrarna. Slängde på de nya fjädrarna och nu står arslet i normalhöjd. Måste säga att konstruktionen för bakfjädrarna är de bästa jag sett ur en de/monteringssynvinkel, själva fjäderbytet inkl upp/nedhissning gick tamefan på under 20 minuter per sida. Bytte även krängningshämmarstagen när jag ändå var igång.

Funkar hur bra som helst, operationen var lyckad. Blev en helt annan bil, märkte även att mina bromsproblem försvann. Trodde att jag hade skeva skivor men det visade sig bero på dämparna.
Den ena nivomaten saknade allt motstånd, totalslut. Den andra fungerade helt OK men hade läckt ut en massa olja.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1371798
apersson850 skrev: tor 26 mar 2020, 13:27 Nivomat är hydrauliska. Hela funktionaliteten sitter inne i dämparen. Nivomat har gummibälg över kolven. Vanliga standarddämpare har inte det. 4C har en elanslutning, då de påverkas elektromagnetiskt.
Byter man från Nivomat till vanliga, något man inte gärna gör om man vill dra längre och tyngre släp (husvagn), ska man också byta till hårdare fjädrar.
Jo, väldig många ägare byter gärna till vanliga dämpare då man kan få 15 stycken standarddämpare (330kr) för samma pris som en styck nivåmatdämpare (6200kr). de måste vara gjorda i platina, och de går inte att köpa billiagre någonstans heller (Kanske därför de är så dyra)
av Haggla
#1371800
Ja vi får se ska nog byta till veckan dks mäta dim på bultar till nedre fästet idag eller imorgon verkar svårt få lite fakta från butiker vilken dimension det är på de dämpare de säljer.
Finns olika företag som säljer färdiga paket för konvertera till "vanliga"
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1371803
Haggla skrev: lör 28 mar 2020, 09:11 Ja vi får se ska nog byta till veckan dks mäta dim på bultar till nedre fästet idag eller imorgon verkar svårt få lite fakta från butiker vilken dimension det är på de dämpare de säljer.
Finns olika företag som säljer färdiga paket för konvertera till "vanliga"
Eftersom Nivomat bär en del av bilens vikt är nedre bulten grövre. Man får därför välja en stötdämpare med större hål alt borra upp standarddämapen eller byta bulten.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1371811
VolvoB20 skrev:
apersson850 skrev: tor 26 mar 2020, 13:27Byter man från Nivomat till vanliga, något man inte gärna gör om man vill dra längre och tyngre släp (husvagn), ska man också byta till hårdare fjädrar.
Jo, väldig många ägare byter gärna till vanliga dämpare då man kan få 15 stycken standarddämpare (330kr) för samma pris som en styck nivåmatdämpare (6200kr).
Notera att jag skrev om man drar längre och tyngre släpvagnar. Då är Nivomat värda varenda krona. Eftersom vi har två XC70, en med och en utan Nivomat, vet jag precis vilken skillnad det gör.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1371826
apersson850 skrev: lör 28 mar 2020, 10:47
VolvoB20 skrev:
apersson850 skrev: tor 26 mar 2020, 13:27Byter man från Nivomat till vanliga, något man inte gärna gör om man vill dra längre och tyngre släp (husvagn), ska man också byta till hårdare fjädrar.
Jo, väldig många ägare byter gärna till vanliga dämpare då man kan få 15 stycken standarddämpare (330kr) för samma pris som en styck nivåmatdämpare (6200kr).
Notera att jag skrev om man drar längre och tyngre släpvagnar. Då är Nivomat värda varenda krona. Eftersom vi har två XC70, en med och en utan Nivomat, vet jag precis vilken skillnad det gör.
Jo jag har haft 4 XC70 nu. Två med och två utan nivåmat. När jag drar släp lastde till 2 ton så nivåmaten inte gjort någon skillnad alls. Det har varit bil, båt, hästsläp och husvagn jag dragit som haft boogie. Gått precis lika bra med och utan nivåmat.

Däremot har jag dragit husvagn utan boogie och bara med enkel axel. Och djävlar i mig vad enkelaxladr släp vräker sig med son tyngd på kroken. Även om man lastat perfekt med 60 kg på kroken så hjälper det ju inte, för gasar man så reser ju sig vagnen och bromsar man häver den sig på kroken. Så ska det vara enkelaxlat ja då är nivåmat bra.

Jag har nivpmat för att jag ofta lastar tungt i bagaget, då är nivåmat suveränt, men alla släp jag har är boogie så där behövs det inte alls, det går stabilt både med och utan.
Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]