Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1371491
fjohan82 skrev: ons 25 mar 2020, 00:42 Transportstyrelsen har beslutat om ett undantag som innebär att dubbade däck får användas fram till den 30 april 2020.

https://www.dackavisen.se/forlangd-tid-for-dubbdack/
Jag tycker det var lite snålt av dem,jag tror inte den tiden räcker för att det ska funka.
30 Maj hade varit mer vettigt vid detta tillfälle.
#1371522
PalleH skrev:
fjohan82 skrev: ons 25 mar 2020, 00:42 Transportstyrelsen har beslutat om ett undantag som innebär att dubbade däck får användas fram till den 30 april 2020.

https://www.dackavisen.se/forlangd-tid-for-dubbdack/
Jag tycker det var lite snålt av dem,jag tror inte den tiden räcker för att det ska funka.
30 Maj hade varit mer vettigt vid detta tillfälle.
Sen går det för många att byta själva med om de bara finner ork :)

Bara ett exempel, grannen lastade in sina sommardäck, körde iväg och betalade 350kr för byte och sedan tillbaka och lastade in vinterdäcken i förrådet igen... På den tiden det tog hade jag med lätthet hunnit byta på minst två bilar det tog honom plus att han ska jobba säg 2h med för att få de pengarna med :) Just han tycker det är bekvämt och det är helt ok men att lägga totalt 4h på ett byte för en själv så länge man nu fysiskt kan känns bara fel ;-)

Sen kan man ju dra detta hur långt som helst men har börjat lära mig saker som ändå per timme kostar rätt mycket och tar hellre den tiden ledigt och får en chans att skruva och feja som jag gillar med :-)
#1371523
Kan bara instämma. Om man ändå ska släpa in hjulen, åka iväg, släpa tillbaka vinterhjulen in i garaget osv så är det ju enklare att bara göra själva bytet hemma. En helt annan sak om man åker till däckverkstad och har förvaring, då förstår jag verkligen bekvämligheten.
#1371524
Lövet skrev:Kan bara instämma. Om man ändå ska släpa in hjulen, åka iväg, släpa tillbaka vinterhjulen in i garaget osv så är det ju enklare att bara göra själva bytet hemma. En helt annan sak om man åker till däckverkstad och har förvaring, då förstår jag verkligen bekvämligheten.
Garaget?
Jag har mina hjul i källaren två trappor ned i huset och 20" SUV-hjul är svintunga. Dessutom är jag handikappad (brutit ryggen)...
Nu lanserar M tillsammans med assistancekåren tjänsten att de kommer hem och byter hjulen, inklusive bära upp och ned från källaren!
Dock kostar det 1295:- och jag är för snål, så det blir till att slita själv som vanligt.
#1371529
@mikebike, du har ingen granne som känner för att vara lite medmänsklig i tider som dessa? Jag hade gladeligen hjälpt granntanten (eller den 40årige grannen med god fysik också för den delen) om det behövdes.
#1371538
grillchips skrev:@mikebike, du har ingen granne som känner för att vara lite medmänsklig i tider som dessa? Jag hade gladeligen hjälpt granntanten (eller den 40årige grannen med god fysik också för den delen) om det behövdes.
Nej, det finns ingen i huset som är större och starkare! :-D
De första två åren efter att jag brutit ryggen hade jag hjulen på däckhotell, men sedan tog snålheten överhanden.
#1371569
Självklart finns det dom som helt enkelt inte kan byta hjulen själv(då menar jag inte kunskapsmässigt eller vilja), men många väljer ju att inte byta själva pga. dåliga ursäkter såsom "har inte tid", "vet inte hur man gör" eller helt enkelt är för lata :P

Men men, det är väl upp till var och en. Jag får iaf på mina sommarsulor exakt när jag själv vill, för den nätta kostnaden av 0kr :-D
#1371576
Blev lite inspirerad av all "vetskap" här om varför folk som inte byter hjul själv de facto inte gör det, så jag frågade runt lite bland vänner och kollegor, och bland de som inte gör det själv så är 90% av anledningen att de har däckhotell, oxh bland de övriga 10% så var det ett par som i samband med bytet skulle lägga på nya sommardäck, nån skulle ändå in med bilen på service och nån skulle göra nåt bromsjobb på verkstad.
Inte en enda svarade att det var för att de inte kan eller vill eller har tidsbrist..
#1371604
Variosboy skrev:Blev lite inspirerad av all "vetskap" här om varför folk som inte byter hjul själv de facto inte gör det, så jag frågade runt lite bland vänner och kollegor, och bland de som inte gör det själv så är 90% av anledningen att de har däckhotell, oxh bland de övriga 10% så var det ett par som i samband med bytet skulle lägga på nya sommardäck, nån skulle ändå in med bilen på service och nån skulle göra nåt bromsjobb på verkstad.
Inte en enda svarade att det var för att de inte kan eller vill eller har tidsbrist..
"Vetskap" när den är som bäst helt klart :-D

Varför har de däckhotell då? Det kosta väl ändå en ca 1200kr/år typ?

Mja, det kliar i fingrarna att byta nu men det får vänta till efter påsk tyvärr
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 56

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen