Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1371419
Bilen har nu rullat drygt 12t mil och det larmar för service.
Denna gång säger schemat olja, kupe-, luft- och bränslefilter + lite annat som kamerarengöring och bromsvätska hos några.
Volvoverkstäderna offererar mellan 5500-8500kr. Väljer jag mindre aktörer kan jag komma ned flera tusen kr.
Nu har bilen passerat nybilsgaranti och jag vill ha lite argument för att betala så mycket extra för att serva på volvoverkstad. Under garantitid så kan jag köpa det, men nu börjar det kännas omotiverat om jag inte är säker på att jag får något mervärde. Jag har originalcastrololjan som jag tänker förse verkstan med i alla fall.

Jag gör även gärna vissa bitar själv, allra helst det som inte är kompllicerat som luft och kupefiltret, och då riskerar jag att inte få någon stämpel ,men kan nästan tänka mig att strunta i det med.

Andra motivatorn att gå på volvo har ju varit att få mjukvaruuppdateringarna. Sist jag servade kunde de inte ens uppge ivlka moduler som var uppdaterade och då känns det ju väldigt tveksamt, kommunikationen till köparen är =0.
Säkert finns någon här på forumet som vet vad som uppdateras på denna bil som senast blev uppdaterad i april -19.
Jag vore tacksam att få veta om jag missar något väsentligt angående mjukvara om jag servar utanför volvo!
#1371422
"Volvoverkstäderna offererar mellan 5500-8500kr. Väljer jag mindre aktörer kan jag komma ned flera tusen kr."

Om en Volvoverkstad offererar en standard 12k-milsservice för 5500SEK och du komma ner flera tusen på det jobbet genom att välja en annan aktör så blir det inte mycket vinst på det jobbet för den aktören.
#1371426
Jag bad dom göra en Anpassad Basservice utan kupefilter, spolarvätska och rengöring framför kamera.

Ingick gjorde då :
Originalservice
Service 2.0 (mjukvara)
Oljefilter/olja/packning
Miljöavgift
"Volvostämpel" i serviceboken

Gav 2520:- för detta på min V60 VEA och kompletterar själv det som behövs för att nå upp till Basservice.
#1371451
nej maskinförsäkringen försvinner inte för att man servar hos ej auktoriserad verkstad.
skulle tex startmotor eller generator paja så gäller maskinförsäkringen ( iallafall hos "mitt" bolag ) det är ju ingen del som normalt servas o kollas, inte ens på märkesverkstaden.
skulle däremot det bli en skärskada på tex ramlagren så kan nog bolaget vilja veta vad som gjorts med motorn.
#1371513
Du får ett års assistans hos Volvo. Det kan man lösa på andra sätt också, givetvis.
Nej, Volvos mekaniker vet inte vad som ingår i programuppdateringarna. Så det är inte konstigt att de inte kan tala om det för kunderna heller.
Har du automatlåda bör du byta olja i den också, om det inte är gjort.
#1371539
Tack för input.
-Det där med maskinförsäkring var ju bra att fjohan nämnde så jag insåg att vi just rullat över gränsen hos LF. Vet inte hur petiga de är med villkoret på tex volvia som har 15-17000 mil, att "man ska ha följt tillverkarens anvisningar" om man har gått något över 3000-milaintervallet (kanske 100-300 mil ett par ggr), i så fall säger Volvias villkor ersättning 0kr om man tolkar det som att ha frångått....någon som har erfarenhet...
-Tar gärna tips på automatlådeoljebyte. Har förstått att det inte är med i servicepgm men att många rekommenderar. Vad kan man få för pris på ett byte? Är det krångligt att göra själv?
-
#1371540
Volvo har sina principer när det gäller hur länge man får glida på servicen. Bilen visar meddelanden i stil med "boka service", "dags att göra service" och "tiden för service överskriden". Man får inte vara hur långt som helst in på "nu skulle du gjort service" utan att det blir en anteckning i bilens journal hos Volvo. En sån prick kan påverka garantiåtaganden.

Jag har bytt automatlådeolja på verkstad. Visst, det kostar några tusen att få det gjort. Men jag tillhör dem som inte tror på evigt liv för maskiner som inte underhålls.
Jag minns inte länken, men det finns någon video på Youtube, där en kille byter/spolar just en sådan låda på en Volvo.
#1372411
En VARNING :-o angående glidningen. Jag tänkte att jag går över till Volvia så är jag maskinförsäkrad till 17000 mil. Tänkte dock att jag vill inte tro att jag ska vara täckt av försäkringen/serva dyrt etc och att det sedan visar sig att jag inte får ut något vid en skada. Fick då prata med en skadereglerare som klart och tydligt sa att de tittar på exakta miltalen och är det mer än 3000 mellan två servicar så är det en "prick"=självrisk 50% av skadekostnad och vid två "prickar" är självrisken 100%! Han poängterade att om man servat straxt under 6000 tex så fick det inte vara 9000 på mätaren..... Han sa även att försäkringen skulle kunna gälla för enheter som inte servas som tex generator men för motor skulle man glömma det....En liten chock kanske efter att servicelampan kommer sent och att det inte alltid är så gott om tider /att man har tid precis då. Jag inbillar mig att dom alternativen till försäkring som finns till i alla fall 15000 mil kanske inte har riktigt samma tillgång till serviceboken + att det står i klartext att ersättningen sätts ned, men inte till 0! (Mina servicear: 3000, 5987, 9213 och den här blir väl typ 12480mil, så två Volvia-prickar!)

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]