Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hink84
#1371378
När jag pratade med min säljare ang att beställa en laddhybrid så var väntetiden väldigt lång, 10-12månader, (visade sig bli mkt kortare) Då var min beställning prel MY20 som jag har en offert på som beställningen gjordes på. Om bilen hade blivit en MY21 så hade jag som kund inte behövt lägga till eventuell prisskillnad pgr av modellårsbyte, utan min offerts pris gäller.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1371387
Hink84 skrev:När jag pratade med min säljare ang att beställa en laddhybrid så var väntetiden väldigt lång, 10-12månader, (visade sig bli mkt kortare) Då var min beställning prel MY20 som jag har en offert på som beställningen gjordes på. Om bilen hade blivit en MY21 så hade jag som kund inte behövt lägga till eventuell prisskillnad pgr av modellårsbyte, utan min offerts pris gäller.
Ja så är det ju , jag har råkat ut för "modellårsbyte " 2 ggr 15 och 19 , men priset i avtalet ändras ju inte bara bilen som blir ett modellår senare
av Johanu71
#1371388
leiwi skrev:Ja så är det ju , jag har råkat ut för "modellårsbyte " 2 ggr 15 och 19 , men priset i avtalet ändras ju inte bara bilen som blir ett modellår senare
Att en beställd bil hoppar över till nästa modellår har ju ingen betydelse så länge det är samma spec. Men nu hamnar man i en situation där skillnaden mellan MY20 och MY21 inte bara handlar om en prishöjning. Det handlar om både yttre och inre förändringar i bilens utseende, utrustning m.m. De lär ju inte bygga en MY21 som ser ut som en MY20 med MY20 paket.
Hade jag varit privatkund hade jag ju kunna häva köpet då de inte kommer kunna leverera beställd bil, sen hade jag fått vänta minst tre-fyra månader på en ny. Nu beställer jag en tjänstebil som jag måste ha då leasingavtalet går ut. Jag kommer ju att få en bil ändå eftersom jag har rätt till tjänstebil men jag kommer eventuellt fortf. inte få den spec. jag har beställt om de går över till MY21.
Nu tror jag ju i.o.f.s att detta är en ickefråga då de troligtvis kommer bygga klart de allra flesta beställda MY20 innan de går över till MY21. Tror att det blir förseningar på MY21 bilar till förmån för de MY20 som är på "hold" just nu.
av Malmstroem
#1371393
Utan att veta helt säkert -- men jag tror inte att det är någon större skillnad på produktionslinan. De uppdateringar som normalt görs vid årsmodellskifte är de delar som sätts ihop, inte själva tillverkningsutrustningen.

Nu är jag rätt säker på att Volvos supply chain är i rätt stor o-ordning, med visa underleverantörer som fortsatt att leverera, och en del som stängt. Det gör det synnerligen svårt att förutspå när ändringen görs, men min gissning är att den blir senare än vanligt för att "köra slut" på existerande lager av delar med längre ledtider, och att leverera lagda ordrar. Nu är väl det mesta levererat Just-in-Time, vilket gör att det lättare att ställa om när de vill. Ändringspunkterna (den dag som ändringen går in i produktion) brukar annars vara rätt heliga, och inget Volvo gärna ändrar på, eftersom det ställer till det rejält för deras planering.
av Johanu71
#1371408
Freddy100 skrev:Eller tvärtom. Om de stänger Torslanda nu så byter de sannolikt produktionslinje till MY21 för att inte förlora tid senare..
Torslanda bygger normalt 1200 bilar om dagen. Normal brytpunkt mellan MY20 och MY21 bör ju vara v. 21-22 Fr.o.m. den 26/3 blir ju det drygt 60 000 ordrar på MY20 som i så fall skall bli MY21. Det tror jag inte Volvo genomför oavsett vilken modell och förändringar som det innebär. Sen är det väl skit samma om bilen är en MY20 eller MY21 på pappret men de lär ju inte ändra spec. på tusentals V90 t.ex. som får nytt utseende och nya konfigurationer.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1371443
Någon som vet eller har tankar om varför V90/CC inte får B4 och B5 med dieselmotor?
Det var ju någon som sa att allt skulle vara delvis/helt elektriskt ett visst år...
av Elektrikern84
#1371470
fjohan82 skrev: ons 25 mar 2020, 18:59 Någon som vet eller har tankar om varför V90/CC inte får B4 och B5 med dieselmotor?
Det var ju någon som sa att allt skulle vara delvis/helt elektriskt ett visst år...
2021 är sista modellåret med Dieselmotorer sägs det.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]

XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]