Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av halvgute57
#1371222
Hej på er!
Vi har fått in en V40 D2 med dålig värme i kupen, visar sig att det är kraftigt övertryck i kylsystemet,kollegan har bytt urluftningsslang från exp.kärl till kylaren,hjälpe ej.
Har sett/hört att dieselvärmaren kan skapa tryck om det är internt läckage i den,vet inte om det var på detta forum jag har sett detta...
Känner någon igen detta symtom?
Annars bita i det sura äpplet och riva toppen.. :-(
Användarvisningsbild
av frasse4
#1371264
Går ju att prova kylvattnet för avgaser också.
av Erik Å
#1371281
Är det alltså mer än det övertryck som man normalt vill ha för att höja kokpunkten på kylvätskan?
Brukar inte övertrycksventilen i locket på expkärlet öppna nånstans vid 1 -2 bar..? Gör den inte det så skulle jag provat att byta locket först
Blir värmen bättre så fort man har lite mer varv på motorn så tyder det på igensatta kanaler i värmepaketet har jag listat ut (fick byta mitt nu efter 21 år, skräp ingen livslängd på grejerna nuförtiden :-D ) Eller så står det kvar luftfickor i värmepaketet
Användarvisningsbild
av Cotag
#1371291
Är det en VEA och nyligen fått gjort R29947 "slanguppdateringen" till EGR-kylaren?
Finns något fall på forumet där motorn bytts och det sen visat sig vara EGR-kylaren som läckte (internt).

I detta inlägget från "storslalom" så beskriver han att toppen rycktes och det sen visade sig vara EGR-kylaren. viewtopic.php?p=1367246#p1367246

Hade min bil fått symptomen du beskriver så hade jag börjat med att koppla förbi EGR-kylaren med någon rörbit/klämmor.
Alternativt provtryckt men det är lite osäkrare eftersom man inte har arbetstemp på grejerna då.
R29947 gör ju att EGR-kylaren går lite varmare om jag förstått det rätt.
#1371384
Cotag det är en D2 PSA maskin,franska motorn, gillar inte den maskinen... :sick:
Men jag tror vi har hittat felet.. Kopplade ur FOH:n /dieselvärmaren så den inte gick igång, och se där! värme kom och inget övertryck!
Kund blir 15.000 spänn fattigare.. :-)

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]