Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1370805
Min verkare på Bra Bil, som är bilerfaren o kunnig sa så och beställde en ny o fin från JB bildemontering.

Men ny programvara krävs för att den ska starta. så det blir en sväng till Volvo efter du bytt.
#1371104
Köpte en Thermo Top V från JB till min -10. Donatorbilen var en -13. Behövdes ingen mjukvara efter bytet. Jag kopplade in den nya och nollställde felkoder och sen fungerade den felfritt. Vet inte vad grejen är på detta forumet med att folk skriver att mjukvara krävs hit och dit, det stämmer ju inte?
#1371105
Grejen i detta fall är att min V70 från 2008 inte har mjukvara att klara så ny som den nya värmaren var. 2010 monterades en annan värmare (som så ut som den gamla men var till viss del ändrad elektroniskt)

Så visst har du 2010 och nyare är det nog bara att köra.

Och självklart så nolla koder först så kanske det funkar. Men annars kan det vara läge för nya drivrutiner.

Läste här en gång om en som bytt värmare och trodde att den nya var paj men det var bara en uppdatering som behövdes.

Ville bara ge tips i all välmening..
#1371623
Jag har fått "nya" brännaren den är från en -11 med 9600mil på mätaren. Den nya är en VEVO (ska tydligen vara bättre än V som den gamla hette).
Inga problem med montaget av den, Innan jag plockade ur den gamla så lossade jag + polen på batteriet och där kom problemet för mig den hade åkt ner mot + polen så bilen hade troligen varit strömsatt när jag monterade den nya brännaren :( . och mycket riktigt när jag sätter mig i bilen så säger skiten "Bränsle värmare service erfodras" ja nått sånt iaf.
Ringde iaf Volvo men dom hade tid först i början på April och så länge vill jag inte vänta, så jag åkte till Mekonomen på vinst eller förlust och där behövde jag bara vänta i 30 min innan dom tog in bilen och nollade koden (nått med canbus var det) och dom tog inte ens betalt för det så det kommer en stor bullpåse till dom. så nu funkar allt som det ska vill bara att det ska bli kallare så man får testa den.
Tack för all hjälp
#1371660
Den går att testa när det är varmt med. Brukar köra den en gång på sommaren så den inte står still för länge. Gör såhär:

Under vänster spegeln finns en liten knopp. Det är givaren för yttertemperaturen. Sätt en bra kylklamp mot den Tejpa ett varv om den eller fäst på annat sätt. Linda runt en handduk runt spegeln så det blir tätt så kylan stannar kvar. Sätt dig i bilen och se på temperaturmätareni displayen. När det är 14 eller lägre går den att köra. Jag brukar vänta med att starta till tempen är ca + 10. Startar man den för nära +14 så är det risk att den startar och stannar då tempen brukar röra sig uppåt ibland.

Men ännu har vi svala nätter/kvällar så det är bara att vänta in ...

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]