Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1371092
Plastbyttan som filtret sitter i (iallafall på V70) ser ut att vara kontruerad i efterhand... Undrar om man inte kan hämta en sån på skroten och trycka ner i intagshålet även på 850?
Jag skulle inte åka utan filter såhär års, dubbdammet som yr omkring är direkt hälsovådligt. Det finns teorier om att det ligger bakom många hjärt- och kärlsjukdomar; partiklarna är så små att de går igenom lungblåsorna rätt ut i blodet. Det anses att partiklar tar 3000 liv per år i Sverige, dubbdamm och dieselpartiklar är huvudparten!
Efter vintern brukar filtret vara aningen svart, det är läge att sätta i ett nytt på våren. Kostar typ 120kr i varuhus / nätbutiker.
Ett fräscht filter tror jag inte bromsar luftflödet, har aldrig provat utan :-)
Se upp förresten, det finns två filterstorlekar som är nästan likadana, det skiljer mindre än en centimeter på längden. BT rekommenderade fel sort till min bil med det gick att lösa med sax och lim :-D
#1371183
85x70 har samma kupéfilterbehållare vad jag vet. Andra modeller har säkerligen andra hållare, så det är nog bara att glömma. Filtret sitter på insuget till kupéfläkten, så vart filtret sitter beror helt på hur fläktsystemet ser ut. Och på 85x70 sitter det på höger sida under torkar-plasten om den är vänsterstyrd. Är den högerstyrd sitter filtret på vänster sida, och har en annan hållare.

Kupéfilter är långt från standard på 85x70, så det kan vara svårt att få tag på hållaren. Såg att det fanns nya att köpa för något år sedan, men den länken är borta sedan länge :P
#1371229
Albireo skrev: mån 23 mar 2020, 22:02 Sitter pollenfiltret på samma ställe på alla v70 (t.ex. 2004)?
Nej.
En V70N/S60/S80 har kupefiltret inne i kupen bakom kåpan vid fötterna för passageraren, medan första plattformen har filtret under huven högst upp på passagerarsidan.

Kupefilter infördes på bilar under 90talet och folk dog inte som flugor i bilen innan.
Men bor man i större stad och/eller är pollenallergiker är det bra.
Ute på landet kanske det ger mindre damm/pollen på instrumentbrädan....
#1371301
Jag skulle eftermontera filtret om inte bara för att skydda mig själv även för att skydda evaporatorn till AC-anläggningen mot smuts som gör att den med tiden rostar sönder och då blir extremt jobbig/dyr att byta. Har bilen levt i alla dessa år utan filter så se till att göra rent vid evaporatorn när du installerar filtret. Det är säkerligen en redig sörja där nere. Detta förutsätter ju dock att du har AC i bilen :)
#1371307
SubMarine skrev: tis 24 mar 2020, 20:25 ..om inte bara för att skydda mig själv även för att skydda evaporatorn..
Där har du en poäng. Nu ska vi se om jag minns rätt, jag höll på med det här runt millenieskiftet: Elektronikkomponenter som satt inne i bilkupen skulle utsättas för svaveldioxid under kvalificeringsprovningen om bilen saknade kupéfilter. Men om den hade filter så kunde man hoppa över detta provmoment, filtret ansågs ta hand om problemet.. :party:
D4 balansaxlar

Bra fråga, säkert någon hä[…]

Svensk sommar

Bakfjädrar.

Tack för tipset med numret från bildels[…]

D4 5cyl rycker/knackar

Hei!. Det ligger en lang tråd på forum[…]