Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av axeld
#1370277
Efter några månaders stående så startar jag upp mitt 240 projekt igen och börjar där jag slutade just vid fjäderbenen. Fick hjälp att montera ned det och det ska bara målas lite och sedan monteras igen. Det jag undrar är om den övre fjäderbens muttern (den som man inte får lossa på innan fjädern är komprimerad) kan dras med ett spärrskaft. Vet att många drar dom med muttermaskin men har ingen sådan just nu så funderar kan det gå och dra den hårt med spärrskaft och lite gänglåsning?
av Ulf965
#1370292
Problemet med spärrskaft är att du inte kommer åt att hålla emot toppen på dämparens kolvstång. Om jag kommer ihåg rätt är den 10 mm. Har du svets kan du anpassa en vanlig u/ringnyckel så ringen kommer längre ner. Annars får du köpa sådana här: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... ts-136353/
Kommer inte riktigt ihåg nyckelvidd för muttern, det kan vara så att det är större nyckelvidd än vad som finns med satsen som finns i länken.
av Ulf965
#1370332
Med muttermaskinen har du ingen större kontroll med vilket moment muttern blir dragen, då måste du ha en lång 24 hylsa. Drar du med ringnyckel blir det på känsla, jag är inte så stark. Så jag drar så mycket jag orkar, det har funkat för mig.
av Amarace
#1370383
Första gången jag bytte dämpare på en 240 så kapade jag av en 24mm hylsa och svetsade fast på en ringnyckel, då kunde man hålla emot på stötdämparen samtidigt som man drog muttern.
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!