NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Daviiid
Hej! Jag har en Volvo V50 2.4 ifrån 2005.
Jag har under de senaste dagarna kopplat in och ur mina strålkastare ett flertal gånger för att byta diverse lampor.
Igårkväll när jag satte mig i bilen för att starta den så vred jag ett hack på nyckeln, all interiörbelysning lös, radion startade som vanligt osv. Men sen när jag startade motorn så dog plötsligt all el i hela bilen. Nyckeln går ej att dra ur, bagageluckan går ej att öppna osv osv.
Jag bestämde mig för att ladda batteriet med en batteriladdare, batteriet var fulladdat igen på 50 min typ.
Jag försökte starta igen men det fanns fortfarande inte någon el i bilen. (Mitt batteri är hyfsat nyinköpt så jag är tveksam till om det är problemet.
Jag uppskattar all hjälp jag kan få, tack!
Användarvisningsbild
av Daviiid
Jag kopplade in batteriladdaren nu igen och försökte starta, det börjar klicka i säkringsboxen i kupén när jag sätter i nyckeln, kan det vara någon säkring som har gått?
av Malmstroem
Jag röstar också på dåligt batteri. Prova ett annat, garanterat friskt, batteri som första åtgärd.

Det går att döda ett batteri rätt fort om det vill sig illa. Även om du skött batteriet så kan det finnas tjuvströmmar som gör att batteriet haft låg laddnivå länge. Då sulfateras batteriet och tar inte längre laddning.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Har du en annan bil i närheten och startkablar så prova att koppla på dom å se om det händer något :-)
Användarvisningsbild
av Daviiid
Nu har jag köpt nytt batteri och bytat, v50n går som en klocka igen. Men gubben på verkstan sa att det kan vara generatorn som är dålig, det är tydligen ett ”vanligt fel” på dessa bilar. Får forska vidare i detta men han går bra nu iallafall.
Tack för svaren allihopa :-)
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]