Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvobrasse
Hej! Jag skulle vilja gå till botten med en fråga jag har ang, motorvärmare/bränslevärmare! Får olika info överallt.

Detta undrar jag:

Min S60 har ex endast bensinvärmare. Jag kör endast den som värmare vilket fungerar bra, i brist på elektrisk värmare. Men....en bekant till mig som också bedriver verkstad menar att bränslevärmare är inte tillräckligt för att värma upp motorn (dvs inte värmen i kupén) så att denna inte lider av kallstarter? Stämmer detta? Dvs att med en bränslevärmare så sliter det på en motor, i princip som du nästan kallstarter den jämt?

Kan någon bekräfta detta? I så fall känns det ju som om man borde installera en elektrisk värmare?
Stämmer nog verkligen inte. Min V70 har en Thermo Top Evo 5 brännare. Den ger på full effekt 5 KW/H så den är i klass med en villapanna från förr i effekt.

Jag kör den typ 20 minuter. Sen känner du på övre kylarslang så är den nog ljummen och fin. Värmen sprids fint i motorn då värmaren har en cirkulationspump.
Den du pratat med har nog inte kännedom hur det fungerar. Använd du bränslevärmaren och känn dig trygg med att du har en varm motor.

Sen håller nog inte en bränslevärmare hur länge som helst. Så har du tillgång till el så är det bra att ha elvärmare och spara bränslevärmaren till när du står på platser utan el. Så gör jag.

Men som sagt inget måste. Använd du gärna din bränslevärmare du. Ha det gott. Tomas
av rd350
Nä, glöm det! Motorn blir betydligta varmare med bränslevärmaren. Har använt bensinvärmare i 25 år, driftsvarm efter 25 minuter. Tänk bara på att hålla koll på batteriet som kan behöva laddas om du kör mycket med värmaren.
Användarvisningsbild
av P210
Det är precis tvärt om, en elektrisk värmare är på ca 500W,
1. Av äldre modell - doppvärmare som sitter i en kylvattenkanal får man lite värme.
2. De nyare kontaktvärmarna (utan direktkontakt med kylvattnet) sitter monterad mot blocket som ett strykjärn mot tex. oljetråget och gör då endast oljan mindre trögflytande.

En bränslevärmare på 5kW har en egen cirkulationspump till vattnet och kan nå en vattentemperatur i hela systemet på 80grader under en körcykel (max 45min) samt startar kupefläkten så att även kupen blir varm och fin!

Är det bara fördomar eller finns det inga bilverkstäder idag som verkligen kan bilar eller vet hur de fungerar!?!
Eftermonterade värmare på t.ex. Toyota Hilux värmer oftast bara kupen. Då blir motorn inte alls värmd, utan det är bara av bekvämlighet du skaffar en sådan. Det är säkert sådana bränslevärmare din bekant tänker på.

Volvos bränslevärmare installeras i fabrik och värmer både motor och kupe.

Fördelen med elvärmare är att den inte drar ut batteriet, är billigare i både inköp och drift. Nackdelen är att de ofta har rätt låg effekt som inte värmer upp motorn speciellt mycket -- samt att du måste ha tillgång till el. Jag har bara bränslevärmare på mina bilar. Det fungerar bra för mig, även om jag får stödladda batteriet ett par gånger per vinter.
Tompan60 skrev:Den ger på full effekt 5 KW/H så den är i klass med en villapanna från förr i effekt.
Som P210 skriver längre ner är effekten alltså ungefär 5 kW, inget annat.
av Lövet
Malmstroem skrev:Eftermonterade värmare på t.ex. Toyota Hilux värmer oftast bara kupen. Då blir motorn inte alls värmd, utan det är bara av bekvämlighet du skaffar en sådan. Det är säkert sådana bränslevärmare din bekant tänker på.
Behöver inte vara eftermonterade heller, alla BMW originalvärmare värmer bara kupén genom en mindre slinga av kylvatten som värms upp. Först när motorn slås på så cirkulerar det varma vattnet hela slingan. Så visst, det är bättre än ingen värmare alls för motorn, men det är alltså mest en komfortvärmefunktion. Men i ärlighetens namn verkar inte de motorerna heller ramla ihop av kallstartsrelaterade problem. BMWs dieselsexor exempelvis är bland det mest driftssäkra vi har. Fyrorna not so much tyvärr men har ingenting med kallstarter att göra utan felbyggda kamkedjor.
Jag kan fylla på¨med exempel här. Min tämligen nyköpta bil (ingen Volvo) har en så kallad anliggningsvärmare, det som beskrivs som ett strykjärn här i texten. Det värmer som sagt (nästan) bara motoroljan i tråget. Oljan ligger ju still där. Efter ett par timmars inkoppling av värmaren mätte jag temperaturen på oljestickan med en IR-termometer. Den var 27° C. Min anliggningsvärmare är på 300 Watt.

Det kan finnas ett läge då en elektrisk motorvärmare är bra. Det är om man står i ett stängt garage. Jag tror inte räddningstjänsten skulle godkänna att man kör en bränsledriven värmare där.

Vatten är den bästa värmeledaren!
Ett tillägg till Malmstoems inlägg om värmare som bara värmer luft, inget vatten. För många år sedan hade jag en jobbarkompis som hade en Volvo 242. Men han ville ha en bränsledriven motorvärmare. Dom var dyra redan då så han åkte till en bilskrot. Men där fanns det endast en Ebersprächer i en VW 411. Alltså den sista luftkylda motorn. Men den här kompisen hade inte tummen mitt i handen. Han förlängde utblåsröret med ett stålplåtrör kanske 10 - 15 cm. Till den här förlängningen satte han ihop en rörslinga, flera böjar som går att köpa och löda ihop. Sedan anslöt han kylarvattnet med två slangar till den här slingan. Det fungerade till belåtenhet. Motorn blev varm och varmluften fanns ju kvar för att blåsa in i kupén. Och som inte det vore nog. Han var förutseende och tog med tiduret från skrot VW'n. Det gick att koppla in i Volvon utan några konstigheter. Det var ett sådant mekaniskt tidur som gällde på den tiden, -60 och 70-talet.
Nu är väl kanske detta inte så lätt att fixa med en värmare av dagens årgångar? Dom har förmodligen en rätt komplicerad elektronik som behöver en egen liten styrdator för att fungera bra. Men för den som är upplagd för experiment och råkar ha material i ett utgångsläge kan det ju vara roligt att veta att det inte är omöjligt att konvertera en luftvärmare till att även värma vatten.
Exempel på lödbara rörböjar för att bygga ihop en slinga, tillsammans med några centimeter raksträckor inne i hetluften. https://www.clasohlson.com/se/Böj-90°/p/Pr307015000
Använd kopparfosforlod och gasolbrännare som tål hettan vid lödningen.
"Limp home mode" ?

/quote] ADM finns, det fylldes på för c[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]

Volvo xc60 2012-

Hej Detta är min första gång h&aum[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]