Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1367552
Märkte att växellådan börjat rassla lite nu på tomgång och vid varvningen men ljudet försvinner när man trycker in kopplingen så är det kanske dax för ett oljebyte i lådan?
Eller är det något annat som är fel/slitet i lådan? Bilen har gått 28tusen mil och har aldrig fått ett oljebyte i växellådan
#1367585
Ett litet rasslande på tomgång med varm motor har väldigt många M56'or med lite mil.
Hörs bäst sittande på huk vid förarsidans framhjul med varm motor och låda på tomgång. Tystnar först när kopplingen är helt nere så allt i växellådan står stilla.
Hörs inte under normal färd.
Det ljudet är inget att bry sig i.

Jag har själv haft flera, och min nuvarande har samma ljud. Köpte även den bilen med ljudet och har själv kört den i ca 12.000mil.
(+36,500mil i skrivande stund)
Ljudet blir varken mer eller mindre, och jag har haft andra bilar med liknande ljud.

Rasslar/skorrar det under färd är det en annan femma.

Oljebyte är aldrig fel.
Den kommer nog bli mer lättväxlad.

Dubbelmassesvänghjul som havererar låter förfärligt illa. Då är det inget snack om att nått är fel.

"M56-ljudet" förstärks säkert av lite slitet svänghjul, men så länge det bara rasslar lite halvdiskret på tomgång och inga andra symptom är det bara att köra.
Svänghjulsbyte inkl allt är närmare 20kkr så det kostar mycket mer än det smakar.
OCH det kanske inte tystnar ändå. =pengar i sjön.
#1367685
Har inte bytt själv men funderat på det. Vad jag vet ska det inte behövas i en manuell men har märkt att vid kall väderlek kan 1an och 2an vara svåra att få i, ifs är all olja "trögflytande" innan det blir varmt.
#1367765
Jag klagade på liknande ljud på min S80 -06 när den fortfarande hade garanti. Verkmästaren lyssnade och påstod följande: Dreven ligger mycket nära i denna låda. De kan nudda vid varann när den står i neutralläge och motorn har lite vibrationer i tomgång. Jag vet ej exakt vad som gjordes, men Volvo utförde ett kopplingsbyte på garanti p.g.a. ljudet, och ljudet var borta för alltid.
Vad som ingick i detta kopplingsbyte vet jag ej. Bara lamell eller komplett med svänghjul, vet ej.
#1367771
vjohnj skrev: mån 02 mar 2020, 10:55
halvgute57 skrev:Sug och fyll på, finns bara en plugg.
Vad. finns det inte avtappning på s60?
Jo, M56 lådorna oavsett om den sitter i V70/S60/S80 har en avtappning, och påfyllning/nivå är i höjd med drivaxeln.
Jag har bytt olja i flera.
Åtgår strax över 2lit om jag minns rätt.

Luftfilter är enkelt och bekvämt att byt[…]

Nytt avgasrör B234F

Den där justeringen är så jäk[…]

Den eviga däcksfrågan

Hur tjocka spacer kör du med? Utan spacer ska[…]

Nya eller gamla V60

Nu har du ju inte svarat på om du kan tä[…]