Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1366933
Kör i 60 på femmans (högsta växeln). Får meddelande i displayen att jag ska sänka farten eller växla upp. Fattar ingenting. Om det har någon betydelse så har bilen börjat rycka plötsligt och extremt vid hastigheter på 60+ ibland på den senaste tiden, men det brukar sluta lika fort som det börjat.

Bilen har gått 33 000 mil.
#1366936
Hur betedde sig varvräknaren just då?

Jag vet också att kraftiga misständningar/ryck har gett det meddelandet.
Se till att få felkoder utläsa om varför den rycker.
Kollat efter uppenbara fel som spruckna avhoppade slangar/kablar har du nog redan gjort, antar jag?
#1366939
Den låg under 2000 som vanligt.

Bytte tändstift för 2 år sedan och har precis fått hem nya som jag ska byta ifall det är något fel med dem eller spolarna.

Slangar och kablar har jag inte kollat desto närmare. Har tittat lite översiktligt och inte kunnat se något, men jag är inte riktigt kvalificerad att veta var jag ska titta. Mycket kablage ligger väl dolt så att man skulle behöva ta ut saker för att kunna inspektera ordentligt?

Jag har iaf en sådan där billigare felkodsläsare från biltema som jag kan stoppa in och prova se vad den säger.
#1367051
I äldre trådar verkar dålig tändspole nämnas av flera med liknande problem. Kan jag kolla om det är fel på någon av dem utan att byta ut dem en och en mot ny? Vill ju inte köpa en eller flera nya tändspolar om det inte är dem som är problemet.
#1367068
Det är nog genom felkodsläsaren isåfall. En spole som ser hel ut på utsidan kan vara dålig i alla fall...
#1367250
Fick tipset att man med motorn igång kan dra ut kontakterna till spolarna en och en. Om motorn inte reagerar på en viss av dem så kan man utgå från att den är kaputt.

Finns det något skäl till att inte prova den metoden? Kan jag skada något i bilen?
#1367266
Förutom att skada katalysatorn tillslut om för mycket oförbränt bränsle antänds i katalysatorn. Du kan lika gärna rycka ur en och en av kontakterna till spridarna istället, då hamnar inget oförbränt bränsle i katalysatorn samt att du även via denna vägen hör hur motorn reagerar :-)
#1367506
Ok en uppdatering. Ovanstående var info jag fått av frun utan att ha kört själv.

Nu har jag kört själv och det jag noterade var att bränslereningslampan tändes samtidigt som meddelandet "sänk farten eller växla upp" visades. Bilen gick också som sämst på låga varvtal, över cirka 1 500 gick den bra.

Men hursomhelst. Tog ut de gamla tändstiften. De var helt oljiga och trasiga. De där tänderna/flärparna som sitter längst ner. På ett av stiften var de helt borta. På resten fanns bara en tand kvar.

Jag bytte till nya stift iaf och nu går bilen utmärkt igen. Bränslereningslampan lyser dock fortfarande. Men det får nog bli en egen tråd för hacket och felmeddelandet är borta nu. :-)

Bytte för övrigt stiften för 2 år / 3000 mil sedan. Antar att jag får minst halvera den tiden.´i framtiden.
#1367537
Motorlampan lyser för att det finns en avgasreningsrelaterad felkod som är aktiv.
Den kan släcka sig själv om felet inte uppstår efter visst antal godkända cykler. = Ej aktiv.
Men själva koden finns sparad till den raderas.
Felkoder i motorstyrdonet klarar de enklaste OBD-scannerna att radera och läsa.
Någon i din bekantskapskrets har säkert en, eller så kostar den enstaka hundring.
Man KAN göra bilen strömlös och radera den vägen, men då nollas annat också.
Helst via OBD.

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]