Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1366620
Det jag menar är att om bilen är helbilsgodkänd med en viss ljusfunktion på en viss plats, så får man inte ändra den funktionen. Du får alltså inte modifiera så att en lykta som bara är bromsljus blir både bak- och bromsljus. Eller så att en lykta som är en dimstrålkastare blir ett varselljus. Det hjälper inte att någon annan årsmodell kan ha både broms- och bakljus i samma lykta, eller levererades med varselljus istället för dimstrålkastare i samma hål.
Med lite tur är det ingen som bryr sig, men har man otur, så...
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1366624
Jag tror att din tolkning är alldeles för strikt, och inte tillämplig här. Räcker att följa det svenska och internationella regelverket för varselljus, jag är fullständigt övertygad om att främre dimljusen inte omfattas av helbilsgodkännandet på det sättet. Främre dimljus är och var extrautrustning/tillbehör. Om det monteras på bilen måste givetvis det nationella och internationella regelverket (ECE) följas, men det i sig behöver inte omfattas av helbilsgodkännandet. En sådan konstruktion skulle innebära mängder av olika helbilsgodkännanden för samma bilmodell beroende på utrustningsnivå, men helbilsgodkännandet är mycket mer generellt och inte alls så detaljerat.
Men den diskussionen är nog en annan femma.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1367232
Det exempel jag läste handlade om att ett bromsljus inte fick förändras till broms- och bakljus. Men där stod det som att detta gällde generellt, för alla lampor. Kan förstås hända att jag misstolkat betydelsen.
av Lövet
#1367248
MarcusJ skrev:
apersson850 skrev: mån 24 feb 2020, 23:41 Jag menar att exempelvis ändra dimljus till varselljus.
Jag har inga främre dimljus. De lyktorna är borttagna från bilen och ersatta med godkända DRL-lyktor som är inkopplade precis så som regelverket föreskriver.
Fast om DRL inte finns till årsmodellen är det inte godkänt ändå. Fråga exempelvis Grillchips hur det gick på besiktningen med hans org-DRL på V50in ;-)
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1367252
Lövet skrev: fre 28 feb 2020, 13:40
MarcusJ skrev:
apersson850 skrev: mån 24 feb 2020, 23:41 Jag menar att exempelvis ändra dimljus till varselljus.
Jag har inga främre dimljus. De lyktorna är borttagna från bilen och ersatta med godkända DRL-lyktor som är inkopplade precis så som regelverket föreskriver.
Fast om DRL inte finns till årsmodellen är det inte godkänt ändå. Fråga exempelvis Grillchips hur det gick på besiktningen med hans org-DRL på V50in ;-)
Jag köper inte det resonemanget, besiktningsgubbar som underkänner och påpekar sånt de i själva verket inte har koll på finns det tyvärr gott om.

Skulle det då vara otillåtet att eftermontera Volvos DRL-lyktor (som är märkta och godkända DRL-lyktor) men tillåtet att eftermontera DRL från Philips eller Osram (också märkta och godkända)? Eller är det andra parametrar som spelar roll? Minns jag fel, eller var det inte så att på Grillchips bil byttes bara dimljusen rakt av mot DRL? Då var de ju inkopplade som och styrs som dimljus via dimljusens strömställare, men DRL/varselljus ska kopplas och styras annorlunda för att vara godkända. Just därför använder jag mig av en kontrollenhet för DRL som tänder varselljuset precis enligt regelverket. Då är det inte jämförbart, blir ju som att mena att extraljus inte är tillåtet därför att någon som kopplat sina på ett otillåtet sätt fått en anmärkning.
av Lövet
#1367262
Det finns mängder av Osram och andra tredjeparts tillverkares grejer som är e-märkta men ändå inte lagliga att montera på bilen.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1367272
Men tänk på att klarar du dig igenom besiktningen så är det absolut inte säkert att du klarar dig igenom farbror blås besiktning.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1367282
Dessutom är det inte säkert att du klarar dig genom besiktning n+1 bara för att du klarat dig fram till besiktning n. Det är en hel del godtycke inblandat där.

Men en del saker som var förbjudna när helbilsgodkännandena infördes har tillbehörsindustrin lyckats få godkända igen. I början var det så strikt och rigoröst att man knappt fick lägga in en överdragsklädsel, kändes det som.

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]