Svårt att säga - vad har du för låda?
Om vi pratar automat låda - är det den 5-växlade (AW55), 4-växlade (AW50) eller 6-växlade (TF80SC) lådan?
Att räkna på 7L olja är nog inte orimligt oavsett låda om man tittar på vad hela systemet innehåller. Jag bytte i min TF80SC låda - töm 2L - i med 2 L - töm 2 L - i med 2 L osv osv... tror jag drog igenom totalt 12-14L olja innan jag var nöjd och tyckte oljan som kom ur var röd och fin.
Spolning som begrepp är rätt stort - vissa säger spola om att tömma ur all ATF i omgångar (som jag gjorde) och andra menar att det ska till en maskin som sköter bytet med tryck... be Bilia beskriva processen.
3500:- inklusive olja tycker jag är billigt om det är till en TF80SC (6-växlad låda) - dels för att den krångligare att byta på (inget påfyllningsrör etc) och främst för att oljan är dyrare än till AW50 lådan.
3500:- inklusive olja för byte på en AW55 (5-växlad) är väl OK - inte så mycket jobba att byta vad jag förstår då det finns påfyllningsrör lätt tillgångligt.
3500:- inklusive olja på en AW50 (4-växlad) tycker jag låter durt - vet inget om processen att byta men denna låda can ta DEXRON 3 (III) olja som är billig.
TF80SC lådan och AW55 ska ha en ATF olja som är klassad för JWS3309 - på VOLVO språk heter den:
1161540 - 1 liter
1161640 - 4 liter
Jag köpte 20L på UNITRANS-K på SWEDOL...nu heter den AUTO JK:
https://www.swedol.se/auto-jkpg-1004306 ... gLIdvD_BwE
några bra länkar:
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=160569
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=149516