Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av storslalom
#1366229
Cotag skrev: tor 20 feb 2020, 16:10 Närmast fascinerande att man inte provtrycker EGR-kylaren innan man rycker toppen, speciellt då du uttalat frågat om den felkällan. Näja, dom hade kanske lite att göra i verkstan.

Ventilerna brukar läcka på en del motorer pga sotpåbyggnad, en tanke kan ju be dom kolla detta när dom har toppen av, ja om den inte redan är ihopsatt nurå.
Kamremsats har intervall 15 000 mil, är du nära så kan det vara läge med en ny när dom ändå är där och skruvar, tänker jag.
Ny kamrem skulle dom sätta dit iallafall, Den som satt har gått 1000 mil. känns lite trist med att motorn blir isär och ihopskruvad... lär ju aldrig bli lika bra som den var från maskinmonteringen från fabrik.
Intressant att en del verkar få ny egrkyl på goodwill efter ombyggnaden. Det verkar ju vara en hel del D4:or som kylen knäcks på direkt efter.
Ventilkåpspackninen var restad så jag får förhoppningsvis tillbaka bilen i slutet av veckan. Utan bil pga ombyggnaden i nästan två veckor.
av storslalom
#1367246
Uppdatering som kanske kan hjälpa någon i framtiden:
Bilen klar efter 9 dagar på verkstad, ett jobb som egentligen borde ha tagit ett par timmar...
Symtom som började efter återkallelseåtgärd R29939, tryck i expansion efter första längre turen.
Lämnade in bilen på Volvo och påpekade efter en del googling och tips här att kanske EGR kyl läcker , Verkstaden trodde spricka i cylinder eller toppackning.
Dom rev motorn och konstaterade att så inte var fallet, först då upptäcktes att Egr kylen läckte och även en spricka i röret till kylen.
Hämtade bilen igår, kostade 13700kr för kyl, rör och även den elektriska cirkpumpen byttes som tagit stryk, troligtvis av luftfickorna som bildats i kylsystemet.
Volvo stod för isär och ihopmontering, packningar och kamrem.

Har lite blandade känslor angående åtgärdsombyggnaden :-( bilen gick bra före men som synes inte efter.
Har nu allt nytt på EGR systemet, kyl, rör, slangar och EGR ventil. Däremot så har jag en motor som inte är fabriksbyggd längre.. :bored:
Hoppas att inte min känsla för bilen försvunnit helt nu bara.
Blir test nästa vecka, 100mil med släp och två skotrar till Borgafjäll.
av Crosster
#1367591
Hej

Köpte vid årsskiftet en v70 2016 och gjorde nyligen den här ombyggnationen.
Bilen har start/stopp och jag upplever att efter den åtgärden så stannar bilen lite innan bilen står still, precis så som den gör med eco+läget trots att knappen inte är intryckt.

Har som sagt inte haft bilen så länge så det kanske bara är jag som fått för mig något men kollar gärna med er om ni upplever någon förändringen av funktionen eller om ni måste stå helt still för att motorn ska dö? Tycker det är grymt irriterande iaf.
Användarvisningsbild
av LeifA
#1367689
Så blev min också, men även responsen blev sämre när man ska köra iväg, nu får man gasa mer för att det ska hända något.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1367692
Intressant, tullar man på alla tänkbara marginaler nu i den nya mjukvaran för att kunna hålla utlovade avgasgränsvärden?
av monza
#1367698
Går det att programmera bort EGR:en på en 2016 D3? Om så, vad påverkas?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1367700
Min blev inte alls så, laggen när man ska iväg och har lite rull försvann dessutom...
Däremot tror jag att färddatorn har fått spel (om jag inte tänker fel), men det måste kollas på fler tankningar. Hur kan man snitta 0,83 på 78 mil, få i 65 liter (av 67) och ha 12 mil kvar till tom tank utan lysande reserv...
Användarvisningsbild
av PalleH
#1367701
Tycker också min färddator räknar mycket snålare än vad verkliga förbrukning är,samt motorn känns som den gått från D4 till en Ð3:a
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1367703
Kan även lägga till att andra strecket på bränslemätaren inte slocknar förrän vid ca 40 körda mil i ren Stockholmstrafik.
Det har tidigare krävts rejält lugn landsvägstrafik för att uppnå det.
av Crosster
#1367706
Märkligt hur alla upplever olika förändringar. Tycker också min respons/lagget när man ska iväg blev mindre.

Någon som har koll på exakt vad mjukvaran som laddas in gör? Det enda jag fick info om när jag lämnade in bilen var att motorvarningslampan ska tändas tidigare vid egr fel. Kanske kan förklara varför flera fått felmeddelande på egr strax efter ombyggnationen om nu detta stämmer.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]