Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1366972
Jag köpte en begagnad rattvinkelsensor på skroten från en v70 2006 och monterade idag. 500 kr. Ingen kalibrering eller omprogrammering och den hade ett annat serienr men den funkar att provköra med i garaget så en förbättring. Ska testa mer imorgon.

Det är den 5 växlade lådan och den slirar bara kall. Åker man från garaget som är ca 15 grader så är det kanske 300 meter innan den drar som jag tycker den borde
av Zuckuss
#1367058
Robinkarlsson skrev:Jag köpte en begagnad rattvinkelsensor på skroten från en v70 2006 och monterade idag. 500 kr. Ingen kalibrering eller omprogrammering och den hade ett annat serienr men den funkar att provköra med i garaget så en förbättring. Ska testa mer imorgon.
Perfekt - den borde nog ha krånglat redan om det inte funkat. Tror ThomasNygårds (här på forumet) också bytte "plug-n-play".
Robinkarlsson skrev:Det är den 5 växlade lådan och den slirar bara kall. Åker man från garaget som är ca 15 grader så är det kanske 300 meter innan den drar som jag tycker den borde
AW55 lådan alltså - den ska fortfarande ha JWS3309 oljan (den dyra), jag är inte på något sätt en expert här men jag skulle prova med ett oljebyte (spolning) som första steg. "HalvGute" här på forumet brukar kunna ha bra synpunkter - se om du kan lura ut honom till ett svar :P

Bra läsning/guide:
viewtopic.php?f=19&t=70140&start=20#p761477

Se till att ha köpt hem o-ringar och packningar innan :)

PS. Dum fråga kanske: men du HAR redan kollat oljenivån i lådan?
#1367103
Jag har bara kollat oljan kall och den var någon mm under nivån och svart då jag tänker att byte är en bra början i alla fall. Har köpt 7 liter olja men kanske måste köpa några till. Jag har sett att det inte riktigt räcker med 7 för många andra
#1367214
Plockade ner vinkelväxeln igår för att byta tätningen mot växellåda och det rann ingen olja ut från växellådan när jag tog ur axeln vilket jag läst att det borde så nivån kan ju vara låg också
av Zuckuss
#1367243
Robinkarlsson skrev:Jag har bara kollat oljan kall och den var någon mm under nivån och svart då jag tänker att byte är en bra början i alla fall. Har köpt 7 liter olja men kanske måste köpa några till. Jag har sett att det inte riktigt räcker med 7 för många andra
Vet bara hur det var på TF80SC lådan - nivån ska mätas under gång och med temperatur på 52-55C... om du ligger något under min-nivå kall tror jag du ligger rätt mycket under min nivå under gång.
Robinkarlsson skrev:Plockade ner vinkelväxeln igår för att byta tätningen mot växellåda och det rann ingen olja ut från växellådan när jag tog ur axeln vilket jag läst att det borde så nivån kan ju vara låg också
Bingo!
Byt medbringarhylsan också om du rivit ned vinkelväxeln redan!
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]