Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
#1367239
Jag någon svag obalans i min nya V60(2020, 500mil).
Det känns inte alltid men kommer smygande när man kommer upp i fart 120-130km/h, så kommer en svag obalans.
Sedan känner man även ett svagt pulserande när man bromsar lätt i stadsfart, det känns inte när man bromsar medelhårt utan bara när man smyger.

Någon som har någon teori innan man talar med Volvo? Kan det vara däcken som känns när man bromsar?
av Erik Å
#1367288
Visst kan det vara skeva däck, bästa sättet att kolla upp däck och fälg är att åka till en gummiverkstad som har "road force" balanseringsmaskiner. Inte säkert att Volvoverkstan har sådana. Road force innebär att maskinen har en extra rulle som lägger last på det roterande hjulet och då avslöjas skev fälg, skevt däck, delaminering osv..
Tänk på att så här års kan man få rostfläckar under bromsbeläggen om bilen stått ute i regnet över natten, det kan kännas som pulserande broms tills man nött bort rostfläckarna..
Användarvisningsbild
av Walkmann
#1367326
ThomasT skrev: fre 28 feb 2020, 12:56 Jag någon svag obalans i min nya V60(2020, 500mil).
Det känns inte alltid men kommer smygande när man kommer upp i fart 120-130km/h, så kommer en svag obalans.
Sedan känner man även ett svagt pulserande när man bromsar lätt i stadsfart, det känns inte när man bromsar medelhårt utan bara när man smyger.

Någon som har någon teori innan man talar med Volvo? Kan det vara däcken som känns när man bromsar?
Precis som du beskriver var min nya V90 jag hämtade ut i somras.
AWD?
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1367350
Erik Å skrev:Visst kan det vara skeva däck, bästa sättet att kolla upp däck och fälg är att åka till en gummiverkstad som har "road force" balanseringsmaskiner. Inte säkert att Volvoverkstan har sådana. Road force innebär att maskinen har en extra rulle som lägger last på det roterande hjulet och då avslöjas skev fälg, skevt däck, delaminering osv..
Tänk på att så här års kan man få rostfläckar under bromsbeläggen om bilen stått ute i regnet över natten, det kan kännas som pulserande broms tills man nött bort rostfläckarna..
Jag väntar ut bytet till sommardäcken så får vi se. Rost på beläggen känns tveksamt i detta fall.
Walkmann skrev: Precis som du beskriver var min nya V90 jag hämtade ut i somras.
AWD?
Nix, 2wd. Fick du bort vibrationerna?
Användarvisningsbild
av Walkmann
#1367368
ThomasT skrev: fre 28 feb 2020, 20:22
Erik Å skrev:Visst kan det vara skeva däck, bästa sättet att kolla upp däck och fälg är att åka till en gummiverkstad som har "road force" balanseringsmaskiner. Inte säkert att Volvoverkstan har sådana. Road force innebär att maskinen har en extra rulle som lägger last på det roterande hjulet och då avslöjas skev fälg, skevt däck, delaminering osv..
Tänk på att så här års kan man få rostfläckar under bromsbeläggen om bilen stått ute i regnet över natten, det kan kännas som pulserande broms tills man nött bort rostfläckarna..
Jag väntar ut bytet till sommardäcken så får vi se. Rost på beläggen känns tveksamt i detta fall.
Walkmann skrev: Precis som du beskriver var min nya V90 jag hämtade ut i somras.
AWD?
Nix, 2wd. Fick du bort vibrationerna?
Var inne 3ggr..nya däck, kraftvariationsmätning fälgar/däck..ingen skillnad. Jag ledsnade...
av Felix1801
#1367381
ThomasT skrev:Jag någon svag obalans i min nya V60(2020, 500mil).
Det känns inte alltid men kommer smygande när man kommer upp i fart 120-130km/h, så kommer en svag obalans.
Sedan känner man även ett svagt pulserande när man bromsar lätt i stadsfart, det känns inte när man bromsar medelhårt utan bara när man smyger.

Någon som har någon teori innan man talar med Volvo? Kan det vara däcken som känns när man bromsar?
Kört Audi senaste 20 åren tog en Volvo V60 T8 nu. Har haft vibrationer mellan 120-130 hela tiden på 3500 mil. Bra att vänja dig. Hade aldrig det på Audin. Man får köra i 90 eller 140. Spelar ingen roll vad du gör. Har bytt allt. Men snabb är den iaf :-)
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1367384
Felix1801 skrev:
ThomasT skrev:Jag någon svag obalans i min nya V60(2020, 500mil).
Det känns inte alltid men kommer smygande när man kommer upp i fart 120-130km/h, så kommer en svag obalans.
Sedan känner man även ett svagt pulserande när man bromsar lätt i stadsfart, det känns inte när man bromsar medelhårt utan bara när man smyger.

Någon som har någon teori innan man talar med Volvo? Kan det vara däcken som känns när man bromsar?
Kört Audi senaste 20 åren tog en Volvo V60 T8 nu. Har haft vibrationer mellan 120-130 hela tiden på 3500 mil. Bra att vänja dig. Hade aldrig det på Audin. Man får köra i 90 eller 140. Spelar ingen roll vad du gör. Har bytt allt. Men snabb är den iaf :-)
Jag hade ju typ en likadan innan fast MY2019, den hade inga vibrationer...
Användarvisningsbild
av mikeman
#1367748
Det har skrivits mycket om denna typ av problem som tyvärr verkar vara ganska vanliga. Jag försökte få det löst på min V60 och de bytte bromsskivor fram. Det blev bättre men felet har kommit tillbaka. Försök få det löst.
XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]