Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1366603
RmK skrev:En sak som jag inte greppat än (har inte provat själv än iom att bilen inte har kommit) Om jag kör på Hold läget på motorväg och växelväljaren i B. Kommer den återladda batteriet ändå? eller funkar det bara i hybridläget?
Den laddar alltid batterierna när du behöver bromsa hastighet, oavsett B eller D läge.
B läge ger bara mer bromsverkan jmrt med D.
Jag brukar lägga i B när jag skall sakta ner mycket exvis innan en avfart, inbromsnng mot en kö etc.
Förresten,
Är det fler som har egenskapen att den inte bromsar effektivt i B läge förräns man kört ett tag?
I början känner jag ingen skillnad i retardation mellan D eller B.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

av Monnier
#1366604
RmK skrev:En sak som jag inte greppat än (har inte provat själv än iom att bilen inte har kommit) Om jag kör på Hold läget på motorväg och växelväljaren i B. Kommer den återladda batteriet ändå? eller funkar det bara i hybridläget?
Hold verkar innebära att den ska bibehålla nivån. Dvs den kör på el förden energi den återladdat


Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

av swemax
#1366622
I D läge frirullar bilen när du släpper upp gasen
I B så ”motorbromsade” den med elmotorn = laddar batteriet

Jag har inte märkt någon skillnad mellan B och D när man aktivt bromsar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av RmK
#1366632
swemax skrev: tis 25 feb 2020, 11:32 I D läge frirullar bilen när du släpper upp gasen
I B så ”motorbromsade” den med elmotorn = laddar batteriet

Jag har inte märkt någon skillnad mellan B och D när man aktivt bromsar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack för ditt svar. Har ingen möjlighet att ladda hemma (bor i lgh) men på mina arbetsplatser så finns det laddmöjligheter. Så det blir hybridkörning i den mån det går. Förhoppningsvis så kommer halva sträckan dra mindre bensin än dit :) Känns lite surt att behöva överge dieseln (som är hyffsat snål trots Quattro och S-tronic) till en törstig bensinare. Tur att staten ger mig avdrag på bilen för att det är en "miljöbil" annars hade jag aldrig fått igenom en T8.
av TomasGBG
#1366670
salmonsalar skrev:
RmK skrev:En sak som jag inte greppat än (har inte provat själv än iom att bilen inte har kommit) Om jag kör på Hold läget på motorväg och växelväljaren i B. Kommer den återladda batteriet ändå? eller funkar det bara i hybridläget?
Den laddar alltid batterierna när du behöver bromsa hastighet, oavsett B eller D läge.
B läge ger bara mer bromsverkan jmrt med D.
Jag brukar lägga i B när jag skall sakta ner mycket exvis innan en avfart, inbromsnng mot en kö etc.
Förresten,
Är det fler som har egenskapen att den inte bromsar effektivt i B läge förräns man kört ett tag?
I början känner jag ingen skillnad i retardation mellan D eller B.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Regenerering fungerar inte när batteriet är fullt.
Jag tycker en skillnad mellan Pure och Hybrid är att i Pure så är det frihjul när man har D och motorbroms när man har B. För Hybrid är det svag motorbroms vid D och starkare vid B.
av koln
#1366798
Tankade min första tankning nu.
Kom 128mil på 58liter bensin.
Det blir cirka 0,45 så nog går det att köra snålt om man lägger manken till.
Av dessa 128milen är tre längre resor. Längst är 32mil och dom andra är 13mil-ladda halvtank sedan 13mil hem.
En grej jag har reagerat på är att om man kör slut på elen så börjar den ladda, sedan efter att man kört cirka 2-3mil på bensin så hoppar den över på elmotorn rätt frekvent, oftare än jag trodde,
Tillex rätt platt 90väg då kan man riva av någon kilometer på el igen . Tror dom grejerna gör mycket på förbrukningen.
av DajaZ3
#1366935
RmK skrev:En sak som jag inte greppat än (har inte provat själv än iom att bilen inte har kommit) Om jag kör på Hold läget på motorväg och växelväljaren i B. Kommer den återladda batteriet ändå? eller funkar det bara i hybridläget?
Den laddar ändå i Hold läge, dock har jag märkt att om man får kapacitet över Hold märket så använder den elmotorn på den delen. Så den ökar inte Hold mängden.

Sen skulle jag vilja ha snabbare access till knappen, så man mer kan styra manuellt.
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1366963
koln skrev: tis 25 feb 2020, 23:59 Tankade min första tankning nu.
Kom 128mil på 58liter bensin.
Det blir cirka 0,45 så nog går det att köra snålt om man lägger manken till.
Av dessa 128milen är tre längre resor. Längst är 32mil och dom andra är 13mil-ladda halvtank sedan 13mil hem.
En grej jag har reagerat på är att om man kör slut på elen så börjar den ladda, sedan efter att man kört cirka 2-3mil på bensin så hoppar den över på elmotorn rätt frekvent, oftare än jag trodde,
Tillex rätt platt 90väg då kan man riva av någon kilometer på el igen . Tror dom grejerna gör mycket på förbrukningen.
Körde du bara i "hydrid-läge" eller har du kombinerat med "Pure"?
av Monnier
#1366971
koln skrev:Tankade min första tankning nu.
Kom 128mil på 58liter bensin.
Det blir cirka 0,45 så nog går det att köra snålt om man lägger manken till.
Av dessa 128milen är tre längre resor. Längst är 32mil och dom andra är 13mil-ladda halvtank sedan 13mil hem.
En grej jag har reagerat på är att om man kör slut på elen så börjar den ladda, sedan efter att man kört cirka 2-3mil på bensin så hoppar den över på elmotorn rätt frekvent, oftare än jag trodde,
Tillex rätt platt 90väg då kan man riva av någon kilometer på el igen . Tror dom grejerna gör mycket på förbrukningen.
Kör du slut på elen med pure kommer den börja ladda. Detta för att kunna garantera 4hjulsdriften om jag förstått det rätt

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]