klacken skrev: ↑ons 26 feb 2020, 17:45
Att den börjar dra åt sidor tror jag inte, då skulle ju alla bilar med annan spårvidd än s60 göra det? Besiktning funkar så länge däcken är innanför skärmkanten, åtminstone i Finland
Nej, du kan inte jämföra med bil med annan spårvidd orginal.
Med fel ET flyttar du hela hjulet längre ut i förhållande till spindelleden. (Vridpunkten)
Vridpunkten ska vara så i centrum av hjulbredden som möjligt.
Tänk dig ett överdrivet scenario där du sätter typ fälgen ut och in, eller 3dm spacer.
Då skulle ju hjulet vrida sig framåt resp bakåt om du står stilla och styr mellan ändläge. Vilken hävstång för att vrida styrningen om ena hjulet går tyngre än andra. Ojämnhet eller snösträng.
Nu snackar vi 20mm i fallet med hjulen, men ändå 20mm mot nära 0 med korrekt ET.
Med korrekt ET vrider sig hjulet mitt under sig själv sett till hjulets bredd.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.