Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klacken
#1366942
Att den börjar dra åt sidor tror jag inte, då skulle ju alla bilar med annan spårvidd än s60 göra det? Besiktning funkar så länge däcken är innanför skärmkanten, åtminstone i Finland
av Andreas12
#1366952
klacken skrev:Att den börjar dra åt sidor tror jag inte, då skulle ju alla bilar med annan spårvidd än s60 göra det? Besiktning funkar så länge däcken är innanför skärmkanten, åtminstone i Finland
Kan bli problem på bes när man ändrar spårvidden i Sverige , beroende på hur besma nen är..
Bilen kommer troligtvis bli väldigt nervös i styrningen.
Har ändrad spårvidd på sommarbilen o den är rejält nervös i styrningen vid minsta ojämnhet.
Lite jobbigt att köra längre sträckor men snygga fälgar så man får stå ut.
Hade aldrig velat ha vardagsbilen på det viset.
av MickeM
#1367008
klacken skrev: ons 26 feb 2020, 17:45 Att den börjar dra åt sidor tror jag inte, då skulle ju alla bilar med annan spårvidd än s60 göra det? Besiktning funkar så länge däcken är innanför skärmkanten, åtminstone i Finland
Nej, du kan inte jämföra med bil med annan spårvidd orginal.
Med fel ET flyttar du hela hjulet längre ut i förhållande till spindelleden. (Vridpunkten)
Vridpunkten ska vara så i centrum av hjulbredden som möjligt.

Tänk dig ett överdrivet scenario där du sätter typ fälgen ut och in, eller 3dm spacer.
Då skulle ju hjulet vrida sig framåt resp bakåt om du står stilla och styr mellan ändläge. Vilken hävstång för att vrida styrningen om ena hjulet går tyngre än andra. Ojämnhet eller snösträng.

Nu snackar vi 20mm i fallet med hjulen, men ändå 20mm mot nära 0 med korrekt ET.

Med korrekt ET vrider sig hjulet mitt under sig själv sett till hjulets bredd.
av wallentin
#1367061
Grejen är jag har en uppsättning 740 fälgar med bra vinterdäck och en uppsättning 940 fälgar med bra vinterdäck tänkte köra slut på dom.
av klacken
#1367152
Dom passar ju så bara att testa, blir den dålig på vägen så skaffa andra. Finns massor som kör med fälgar med fel ET eller spacers.
av MickeM
#1367177
wallentin skrev: tor 27 feb 2020, 18:52 Är det stor skillnad på et på c30 och s60 2001?
Et= nejdå.
Men en C30 har mindre centrumhål än första generationens S60.
C30 fälgar får du inte ens på en tidig S60.

Att slipa upp centrumhålet kommer ge väldigt märkliga symptom. Det förstör fälgarna.
av klacken
#1367186
Centrum är ju 1,7mm mindre så är lite jobb att slipa upp det men går om man vill. Har du någon möjlighet att få dom i en svarv så är det enklare.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]