Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1366925
Problemet med dubbfria är att de är väsentligt sämre när det är halt på riktigt. När det inte är halt är de inte sämre. Många dagar om året funkar det således eftersom det inte är halt konstant men de övriga är ju problemet...

Bara som exempel så köpte vi sambons A1 med dubbfria Goodyear. Halva året kom vi inte upp för backen till vårt hus. Tröttnade och köpte dubbdäck. Kom upp alla dagar utom 2 då hade det regnat och sen frusit under natten så det hade nog ingen framhjulsdriven bil klarat.
#1367029
Nu hittade jag en av lnkarna till ett test (letar fortfarande efter ett annat, svenskt, test), men som synes här så: Totala skillnaden ger nog nästan fördel till dubbfritt. Skillnaden på snö och is är, inte stor, mellan de båda.
Lägg därtill att däck slits (så även dubben) och därmed förändras fästet. Man vill gärna se ett test med åldrade däck också men det är svårt att hitta tyvärr.

https://www.tyrereviews.co.uk/Article/S ... -Tyres.htm
#1367032
Michelin X-Ice North 4, tystaste dubbdäcken jag har haft, visserligen på 17”. Mycket bra prestanda på snorhala vägar, skulle aldrig köra dubbfritt i Mellansverige med våra isiga vägar (jag pendlar till jobbet).
#1367240
Har aldrig haft så stor nytta av dubbdäcken som den här vintern. Barmark och fuktigt nästan jämt samt att det fryser i stort sett varenda natt gör att det för det mesta är blankis och svartis på morgon och kväll. Skulle aldrig komma på tanken att köra dubbfritt även om de bästa dubbfria numera är lika bra som de halvbra dubbdäcken.
Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&[…]