Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Johanna109
#1366490
Hej! Har en 245 kombi -91 och har letat och letat men hittar inte källan till problemet. När jag trycker på knappen för spolaren bak så hör jag att reläet ”surrar” som det ska göra. Torkaren går även igång på bakrutan så själva funktionen funkar. Men det kommer inte ut någon spolarvätska från munstycket eller slangen. Jag har kollat säkringen till torkarna och den är hel. Det finns spolarvätska i behållaren och alla kontakter är hela. Min tanke var då att slangen kanske är av nånstans eller igensatt så att spolarvätskan inte kommer fram men vad jag kan se är slangen fri och hel. Börjar bli galen för det borde verkligen funka men det gör det inte. Någon som har nån idé om vad jag kan ha missat att kolla osv?

Mvh Johanna
av Rådlös
#1366515
Du kan också blåsa baklänges i sprutmunstycket. Åk till en bensinstation där dom har en sådan "burk" för att fylla på luft i däcken. Sätt "blåsen" mot munstycket och blås. Det kan vara något skräp som har fastnat. Kolla sedan i spolarburken om det är något främmande i den. Skölj ur den och fyll på med ny fräsch spolarvätska.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1366866
745 har 2 spolarmotorer, en till framrutan och strålkastarna, och en till bakrutan. Kanske samma på 245? Dom sitter båda i samma behållare fram. 145 och i alla fall tidiga 245 hade en spolarbehållare (och motor) för bakrutan, bak på höger sida. Om nu inte minnet sviker.... :-(
av Ulf965
#1366898
Du får väl lossa klädseln ovan bakluckan. Lossa slangen från munstycket och tejpa fast en flaska så slangen kan spruta i flaskan. Har du tur är det bara munstycket som är igensatt. Nu kanske det är under 0, ta det en dag när det är några plusgrader.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1366966
Johanna109 skrev:jag hör ju att det surrar när jag trycker på knappen till bakrutan så pumpen borde ju funka.
Bara för att pumpen hörs och snurrar betyder inte att den pumpar. Lossa slangen på pumpen och be någon trycka på knappen, eller ta en kabel från batteriet. Endast då vet du om pumpen verkligen funkar. Förmodligen är det tätt i munstycket som är felet.

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]