Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elektrikern84
#1366523
Drekkus skrev: sön 23 feb 2020, 19:41
torbjorn_75 skrev:
Elektrikern84 skrev:V60 CC D4. 560000 kr och ca 8,95% rabatt.
Min V90 2018 fick jag 9,07 % på.
Och hur mycket höjde återförsäljaren priset med innan du fick rabatt?
Du såg hur min bil räknades med rabatten och så, utifrån vad du ser där, är det en bra deal?
Det är ju slutpriset som räknas. Jämför med flera och se vad slutpriset blir. Viktigare än ev rabatter. Firmorna kommer tjäna pengar oavsett!
av Drekkus
#1366580
Har bokat tid för ett möte för säljaren, samt pratat med andra säljare och fått en bättre deal än vad jag hade nu. Ifall min säljare inte ger mig en bättre deal så får jag väl häva beställningen. Inte gått en vecka ännu.
av Freddy100
#1366596
Drekkus skrev: tis 25 feb 2020, 07:27 Har bokat tid för ett möte för säljaren, samt pratat med andra säljare och fått en bättre deal än vad jag hade nu. Ifall min säljare inte ger mig en bättre deal så får jag väl häva beställningen. Inte gått en vecka ännu.
Lycka till.
av Elektrikern84
#1366707
Drekkus skrev: tis 25 feb 2020, 07:27 Har bokat tid för ett möte för säljaren, samt pratat med andra säljare och fått en bättre deal än vad jag hade nu. Ifall min säljare inte ger mig en bättre deal så får jag väl häva beställningen. Inte gått en vecka ännu.
Give em hell!!
av seqerlars
#1366858
En fråga, ni som skickar offertfråga till en rad olika säljare, gör ni det oavsett om det är inom samma Volvoåterförsäljare på olika orter eller ser ni till at välja olika där? Tänker att de använder samma system så om jag skulle ha vänt mig till Tage Rejmes i tex Norrköping skulle han ändå se exakt samma offert som jag fick här i Örebro och att de då internt inte konkurrerar med varandra.
av Lövet
#1366874
seqerlars skrev:En fråga, ni som skickar offertfråga till en rad olika säljare, gör ni det oavsett om det är inom samma Volvoåterförsäljare på olika orter eller ser ni till at välja olika där? Tänker att de använder samma system så om jag skulle ha vänt mig till Tage Rejmes i tex Norrköping skulle han ändå se exakt samma offert som jag fick här i Örebro och att de då internt inte konkurrerar med varandra.
Det är inte säkert säljarna har rättighet att se tidigare offerter. I andra ÅF-led som jag har full koll på, är det uppsatt så att säljarna får inte se andras offerter (säljchef får) och mellan ÅF får man inte se någonting även om det är inom samma grupp. Officiellt "konkurrerar" de med varandra. Skulle tror Volvo fungerar ganska samma.
av Drekkus
#1366897
Lövet skrev: ons 26 feb 2020, 12:01
seqerlars skrev:En fråga, ni som skickar offertfråga till en rad olika säljare, gör ni det oavsett om det är inom samma Volvoåterförsäljare på olika orter eller ser ni till at välja olika där? Tänker att de använder samma system så om jag skulle ha vänt mig till Tage Rejmes i tex Norrköping skulle han ändå se exakt samma offert som jag fick här i Örebro och att de då internt inte konkurrerar med varandra.
Det är inte säkert säljarna har rättighet att se tidigare offerter. I andra ÅF-led som jag har full koll på, är det uppsatt så att säljarna får inte se andras offerter (säljchef får) och mellan ÅF får man inte se någonting även om det är inom samma grupp. Officiellt "konkurrerar" de med varandra. Skulle tror Volvo fungerar ganska samma.
Dem kan se vilka offerter du har fått när du har gett dem ditt namn och VAR du fick din första offert ifrån. Alla säljare kan se alla offerter inom Bilia bara om du har sagt var du fick den ifrån. Jag ringde Bilia i Hisingen och han fick fram min första offert bara när jag sa att jag fick den från Bilia Sisjön.
Kan ha även vart så att jag prata med säljchef, men det verkar som det är så det fungerar.

Så länge du bara skickar priset och ingen annan bild kan du förhoppningsvis få dem att konkurrera med varandra.
av Drekkus
#1366949
Har nu pratat med min säljare, väldigt go kille förresten. Han blev ganska "rörd" när jag visa min andra deal och förklarade att jag tyckte att rabatten var låg. Det visar sig att procenten egentligen inte visar så jätte mycket. Han lät mig slumpmässigt trycka på 5-10 olika bilar han sålt i sin lista och det visade sig att han hade lagt ett extremt högt rabatt jämfört med dem. Han visade mig tom företagsbilar, alltså bilar med ram avtal som endast hade 10 %. Jag hade fått en bra rabatt, procenten hade bara förvirrat mig lite.
Vill också tillägga att innan jag ens tog upp det med att rabatten var låg och att jag kanske ville avbeställa utökade han rabatten. Vid den tiden hade jag bara sagt "hej".

Jag hänvisar alla till torbjörns teori om att procenten inte betyder så mycket. Det är olika för vara återförsäljare.
av Lockis
#1367010
Drekkus skrev: ons 26 feb 2020, 18:43 Har nu pratat med min säljare, väldigt go kille förresten. Han blev ganska "rörd" när jag visa min andra deal och förklarade att jag tyckte att rabatten var låg. Det visar sig att procenten egentligen inte visar så jätte mycket. Han lät mig slumpmässigt trycka på 5-10 olika bilar han sålt i sin lista och det visade sig att han hade lagt ett extremt högt rabatt jämfört med dem. Han visade mig tom företagsbilar, alltså bilar med ram avtal som endast hade 10 %. Jag hade fått en bra rabatt, procenten hade bara förvirrat mig lite.
Vill också tillägga att innan jag ens tog upp det med att rabatten var låg och att jag kanske ville avbeställa utökade han rabatten. Vid den tiden hade jag bara sagt "hej".

Jag hänvisar alla till torbjörns teori om att procenten inte betyder så mycket. Det är olika för vara återförsäljare.
.... du menar alltså att den offert du ansåg var bättre inte var det? Sista raden är alltid det som är viktigt. Hur man inte kan förstå det begriper jag inte.
av Freddy100
#1367016
Drekkus skrev: ons 26 feb 2020, 18:43 Har nu pratat med min säljare, väldigt go kille förresten. Han blev ganska "rörd" när jag visa min andra deal och förklarade att jag tyckte att rabatten var låg. Det visar sig att procenten egentligen inte visar så jätte mycket. Han lät mig slumpmässigt trycka på 5-10 olika bilar han sålt i sin lista och det visade sig att han hade lagt ett extremt högt rabatt jämfört med dem. Han visade mig tom företagsbilar, alltså bilar med ram avtal som endast hade 10 %. Jag hade fått en bra rabatt, procenten hade bara förvirrat mig lite.
Vill också tillägga att innan jag ens tog upp det med att rabatten var låg och att jag kanske ville avbeställa utökade han rabatten. Vid den tiden hade jag bara sagt "hej".

Jag hänvisar alla till torbjörns teori om att procenten inte betyder så mycket. Det är olika för vara återförsäljare.
Nu börjar vi doktorisera på ganska enkelt ämne. Det spelar egentligen ingen roll hur vi definerar %. Viktigt är hur mkt du betalar.
Min bil skulle kosta 505k-510k beroende på ÅF. Fått olika rabatter, de flesta gett mig pris 470-480k. Bästa pris blev 452k. Sedan hur du räknar % är ointressant. Man oftast går utifrån pris på bygg din bil och det skiljer sig inte så mkt från ÅF...i mitt fall.
Det som din ÅF sagt till dig är det som han ville säga, du var säkert inte den första som han förhandlade om pris.
Men 10% rabatt för ramavtal är rent osannolikt. 15-18% gäller. Som privat får nästan alla 7-8% så hur skulle de locka företagen genom 10% rabatt. Bollskit...
V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Sökte runt och hittade det här, efter li[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar