Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BGA
#1366501
Har några veckor märkt att bromsen blivit annorlunda och som att ABS en arbetat lite vid normala inbromsningar på torr väg. I dag var det ett nytt ljud - lät som det kom nånstans inifrån instrumentbrädan - trodde först det var någon elmotor som skötte värmesystemet som slog till o från helt slumpmässigt. Kom sedan på att det kom från ABS - enheten.
ABS lampan tänds när tändningen slåss på och lyser några sekunder samtidigt som det surrar från ABS - enheten. Annars lyser inte lampan.

När jag kör 70 -90 km/h och bromsar kraftigt händer något av följande helt slumpmässigt:
A Helt normal inbromsning. Inget ABS ljud.
B Pedalen stum, ABS låter, dålig bromsverkan
C Bromsar men drar kraftigt åt höger ( kommer inte ihåg om ABS-en hördes)

Med mitt OBD instrument Autel AL619 (har Abs diagnostik) hittade jag inga felkoder.

Har gjort många sökningar, men hittar inget fel som är så här slumpmässigt.
Var tycker ni jag skal börja leta?
#1366511
ABS-koder brukar vara snudd på omöjligt att läsa med universalsläsare, där är det DiCE+VIDA(om du har en "äkta" 99a dvs) som gäller.

Övrigt att kolla upp är hur kransarna mår. Kolla efter skit, och kolla efter sprickor på ringarna. Det krävs inte mycket för att ABSen ska få tokspel. Fungerar hastighetsmätaren som den ska?
Att pedalen blir stum låter inte normalt dock, oavsett ABS-problem eller ej. Men för att kontrollera det så skulle du kunna rycka säkringen till ABS'en och ut och provköra, se om den fortfarande blir stum. Kom dock ihåg att du i det läget inte har någon ABS öht., så hjulen kan låsa sig.
#1366633
Äkta 99a ?. Jag kan bli tokig på Volvos beteckningar på V70 bilar. Den här heter enligt Biltemas hemsida: VOLVO V70 I (LV, P80_) 2.4 2000 140Hk.
Skall kolla systemet med Volvos program så fort dom har en ledig tid.
Hastighetsmätaren är normal. ABS - lampan fungerar, men lyser inte kontinuerligt utan som jag beskrivit i frågan.

På skroten har jag sett att det metallstycke där bromsrören, 6 st, ansluter, nästan alltid är plockade så man ser bara ett antal kolvar som sticker ut ur pumphuset. Antar att den plockade delen innehåller solenoider som påverkar kolvarna. Är detta ett elfel? går det att löda om? Läste i ett svar att man hade lött om styrenheten..
Tack för svar!
#1366650
Äkta 99 = nya styrsystemet, elektroniskt spjäll, sepparata spolar, och - i 140hk'ns fall - 20 ventiler.(klargörande: en 00a har alltid det nya systemet. 99 är brytningsåret, därav förekommer båda systemen på 99or)

ABS-boxen sitter på undersidan av ventilpaketet, en svart box, som det går in kablar i(inte rör). Denna går att löda om. Boxen måste sågas upp, och sen limmas ihop igen.
Man brukar nästan uteslutande ha felkod på (minst)höger bak givare om det är boxen, men i vissa ovanliga fall kan man få felkod vänster bak utan felkod på höger bak. Men det är ovanligt som sagt.
Detta är för att kontaktstycket sitter på ett sånt sätt att när lödningar blir dåliga så är det kontakten till höger bak givare som är "först i kön" så att säga. Följt av vänster bak, höger fram och sist vänster fram.
#1366709
Har letat på usa forum och undrar följande:
Jag har inte fått någon varning om osb eller bromsfel. Då är det väl inte troligt att det är fel på ABS-boxen, däremot verkar det som att fel på sensorsignalen från något/flera hjul inte alltid ger felmeddelande.
Stämmer detta?
#1366764
Borde inte fel på kransarna fram få Tracs-lampan att blinka till och sen tända ABS-lampan om felet är permanent? Försvinner pulserna på ett framhjul tillfälligt så borde rimligtvis Tracs tro att motsatta hjulet slirar. Men saknas pulser från ena hjulet under tillräckligt lång tid så drar antagligen ABS-ecu:n slutsatsen att en givare är trasig och tänder ABS-lampan.
Fel (tillfälligt glapp) på kablar eller givare bak borde däremot inte tända Tracs, men förmodligen ABS-lampan om felet är tillräckligt långvarigt
#1366891
Tack för alla tips.
Har lärt mig idag att det surrande ljud jag nämnt i första inlägget inte var ABS pumpen för den låter betydligt mer, däremot en solenoid i ABS - boxen som "fladdrar" låter mer rimligt. Äntligen kan jag på instrumentbrädan se att något är fel - Färddatorn som jag har på bränsleförbrukning L/ 100 km (?) visar bara streck.
Lokala verkstan med Volvo instrument skall kolla i nästa vecka.
#1366957
Hm... Bränsleförbrukningen på färddatorn har dock inget med ABS eller hastigheten att göra...
Den får bara en signal från styrboxen ang. hur mycket bensin som sprutas in i motorn just nu, sen drar färddatorn en kalkyl baserad på det och slår ut det på 100km och visar det i displayen. Du kan stå och torrvarva till tom tank om du vill det, färddatorn visar ändå korrekt(nåja..) förbrukning.

km till tom tank använder däremot hastigheten i sin kalkyl, men hastigheten(till färddatorn) tas direkt från instrumenthuset. mao. så skulle hastighetsmätaren inte heller fungera isf.
#1367225
Genomsnittsförbrukningen visar endast streck om den inte har tillräcklig sample-size för att visa ett genomsnitt. På svenska så gör den alltså det efter att genomsnittsförbrukningen nollställts (antingen via reset-knappen, eller strömförlust).

Vill också minnas att nuvarande bränsleförbrukning inte visar någonting alls på tomgång, utan endast när du kör bilen, men kan minnas fel.

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]