Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1366868
apersson850 skrev:
Cox skrev:Kör man ofta med adaptiv farthållare, så lär det gå åt skivor och klossar och mer slitage än om man kör utan
Det där stämmer inte generellt. Det beror ju helt på hur du kör utan farthållaren.
Klart det inte gör, det är ju inte så att det blir mindre trafik eller mindre bromsningar bara för att man gör dem själv istället för farthållaren. I det fall den "vanliga" farthållaren hade använts så bromsar inte den adaptiva någonting heller.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1366881
Nä, och när det finns trafik som påverkar den egna farten beror det på om föraren är bättre eller sämre än den adaptiva farthållaren på att förutse när han behöver sakta in. Den adaptiva bromsar ju i alla fall inte om skillnaden på egen och upphunnet fordons hastighet är liten. När det gäller förare som alltid upplever ett ikappkört fordon som en överraskning, även om de sett det en kilometer i förväg, då lär det inte bromsas mindre utan farthållare. För de som lättar på gasen på längre avstånd är farthållarens radarräckvidd blir det mindre bromsslitage.
av Lövet
#1366884
apersson850 skrev:Nä, och när det finns trafik som påverkar den egna farten beror det på om föraren är bättre eller sämre än den adaptiva farthållaren på att förutse när han behöver sakta in. Den adaptiva bromsar ju i alla fall inte om skillnaden på egen och upphunnet fordons hastighet är liten. När det gäller förare som alltid upplever ett ikappkört fordon som en överraskning, även om de sett det en kilometer i förväg, då lär det inte bromsas mindre utan farthållare. För de som lättar på gasen på längre avstånd är farthållarens radarräckvidd blir det mindre bromsslitage.
Jag håller med dig och ska nyansera med att det finns vissa lägen när ögat upptäcker en inbromsning bättre än farthållaren, exempelvis bromsljus på motorväg på långt avstånd. Där kommer man som människa att släppa gasen tidigare än vad farthållaren gör. Men dessa små skillnader tror jag inte en sekund kan göra att vissa sliter ut sina bromsar på 5000 mil och andra på 10000 mil. Det handlar om körprofil enbart.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1367233
Jag kör med den adaptiva farthållaren igång i alla möjliga situationer. Mina bromsbelägg höll ungefär 20000 mil första gången. Sen har jag inte kört så långt att jag behövt byta igen.

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]