Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1366737
Blikkboksen skrev: tis 25 feb 2020, 18:19 sitter å vurderer om jeg skal kjøpe meg nye dekk med pigg eller uten og hva er det beste merket?
Piggfria Nokian, tyst och bekvämt :-)
Bor man där det är massa snö och is halva året kan dock piggar säkert vara bra att ha.
#1366808
Såg ett test för något år sedan, där man testade på en drös olika underlag.
Bästa dubbfria var lika bra som bästa dubb. Även på våt is!
Så att hänt en del...
Däremot så skiljer det sedan mer inom toppen dubbfri jämfört med inom toppen dubb.
Så dammsug nätet efter olika tester och jämför.
#1366829
Jag har inte testat dubbfriadäck utan kör på Nokian Hakka (18'' då kritieriet jag hade var så smala som möjligt). Skulle inte känna mig trygg på istäckta vägar i fjällen med dubbfria däck. Men det är helt intuitivt att något som krafsar i blankis är bättre. Det är rent generellt oväntat bra grepp på såna vägar även om dom ser snorhala ut när man ligger där i 70-90km/h.

För mig kändes det ologiskt att ha en XC90 som säljs med argumentet säkerhet att inte satsa på det bästa greppet dvs dubb. Har man tur ligger man precis över gränsen för släpp i högre hastigheter på en oväntat frusen vägbana.

Men dubbfritt hade ju underlättat vardagen med lite längre intervall att byta och man kan köra överallt.
#1366840
Nu är ju dubbfria som sagt var jäkligt bra mot bara för några år sedan.
Lägg märke till hur nära det var i GENOMSNITT (det finns kassa dubb och det finns kassa friktion är viktigt att komma ihåg):
https://www.nyteknik.se/fordon/dubbfria ... de-6938003
Och det var 1,5 år sedan.
Tar du det bästa i dag av friktionsdäcken så vågar jag påstå att det är lika bra som det bästa dubbdäcket för ett par år sedan, och nog faktiskt jämnt skägg även mot senaste dubbdäcket.
Teknikens värld hade gjort något test såg jag men kommer inte åt då jag inte är prenumerant.

Sedan finns en till faktor som talar för att dubbfria i dag är säkrare än dubbade:
Förarna hos dubbdäcken tenderar att köra i högre hastighet, mer aggressivt och bromsar senare.
Förarna hos friktionsdäcken tenderar att köra i lägre hastighet (anpassa efter väglaget bättre), mer förutseende och bromsar tidigare.

Samma sak har man sett hos fyrhjulsdrift för övrigt: Bilar med fyrhjulsdrift framförs ofta på ett för säkerheten sämre sätt än tvåhjulsdrivna bilar. Förarna vaggas helt enkelt in i en falsk säkerhet.

Också värt att komma ihåg att dubbdäck ofta har sämre bromssträcka på barmark jämfört med dubbfria. Såhär i dessa blidväder har faktiskt dubbdäcken MARKANT sämre bromssträcka än sommardäck!
#1366845
Beror ju helt på var du kör och vägförhållanden.
Kör i södra Sverige men nästan alltid asfalt eller saltat och dubbfritt, samt oftast plusgrader, blir det snö/halka får jag anpassa körning.
Någon vinterresa norrut fixas lätt med dubbfria däck.
Hade det istället varit merparten snö/is och kyla, ja då hade det troligtvis blivit dubbat.
Men även utifrån om du kan anpassa om du kan avstå från att köra vid besvärligt väglag eller måste ut med bilen.

Så att generellt ge råd går inte. ;-)
#1366846
Jag köpte 20" dubb till min V90 T8. Ska sätta på vinterdäcken nån dag i veckan då bilen levererades med sommarhjul.
Jag skulle aldrig välja dubbfritt som ett alternativ till familjebilen iallfall.
Jag har några bilar med dubb och några utan, tycker det kan vara lite läskigt med dubbfritt på isig asfalt t.ex.

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]