Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1366805
Hej. Jag har ett problem med fönstethissen på passagerar sidan fram. Det fungera inte att varken ta ner eller upp rutan varken HF=HÖGER FRAM ELLER VF=VÄNSTER FRAM. Har givetvis bytt ut knappsaterna på bägge sidorna men kan inte få HF att funka. Gjorde en liten test med att sätta i en knappsats som kommer från förar sidan på passagerar sidan dock så fick jag flyta ordning på kablarna i kontakten. Men när den kontakten kommer i så funkar det att ta ner o upp rutan. till och med auto ner funka men kan fortfarande inte styra rutan från förar sidan. För då slocknar ljuset i den knappsatsen på passagerar sidan så länge jag håller knappen intryckt. Har också så klart kollat efter kabelbrott finns inget som jag kan se. Har funderat på om det sitter något mer relä (förutom det som sitter i VF knappsats) . Kännde att relä 105 tror jag att det var blev varmt medans det andra inte var det. Då var bara radioläget på.finns det någon som har någon idé eller kan länka till El scheman som är betydligt mer utförliga än dom standard scheman som redan finns på nätet. Jag suger åt mig alla idéer å förslag som förhoppningsvis kommer att hagla in nu :-).
#1366954
Jag misstänker kortis i HF knapp. Är den kass på rätt(eller fel) sätt, så fungerar det inte att hissa från förarsidan heller.
Samma gäller om man tar bort knappen helt.

Prova med en knapp från någon av bakdörrarna(kontrolle att dom faktiskt fungerar först) i HF. Om du då kan styra HF ruta från både knappen och förar-knappen så är det HF knapp som är kass och behöver bytas.

Är felet fortfarande kvar så måste det vara fel på kablaget någonstans på vägen, behöver nödvändigtvis inte vara i just dörren.
#1370228
Ingen som har något el-schema för fönsterhissarna helst som man ser ALLT då menar jag varenda kabel relä etc. För dom som jag hittat hjälper mig inte så mycket tyvärr då man inte kan komma vidare.
#1370331
Corner skrev: ons 18 mar 2020, 08:36 Ingen som har något el-schema för fönsterhissarna helst som man ser ALLT då menar jag varenda kabel relä etc. För dom som jag hittat hjälper mig inte så mycket tyvärr då man inte kan komma vidare.

Att det är en S/V70 kan man ju gissa sig till men årsmodell behövs också för det finns skillnader dem emellan.
#1423298
Himler: vad är det som skiljer menar du? Jag har tittat på hundratals v70 just vid knappsatsen om det är någon skillnad pp tex kabel färg eller placering av kablar i kontakten men hsr inte kunnat se någon större skillnad.det är v70 00a gen1 och felet kvarstår. För rutan på passagerar sidan. Dock så funkar den än så länge med en knappsats i från förarsidan från en c70 dessa är uppbyggda på samma sätt som dom som sitter i v/s 70 knappsatsen för föraren. Har även summrat alla väsentliga kablar mellan höger fram å vänster fram och om jag inte har fattat helt fel så ska det ljuda när slingan är hel. Rätta mig ifall jag har helt fel där. Och det ljuder har dock bara en knappsats i satt fram å det är förar sidan. Ska även säga att jag har kunnat styra fönsterhissen på passagerar sidan från vänster fram då drog jag kablar rakt över till höger å koppla ur dom befintliga å satte i dom som jag drog tillfälligt. Någon tanke på det. Blir inte klok på detta.
#1423300
Corner skrev: ons 13 jan 2021, 05:45 Himler: vad är det som skiljer menar du?
Jag har tittat på hundratals v70 just vid knappsatsen om det är någon skillnad pp tex kabel färg eller placering av kablar i kontakten men hsr inte kunnat se någon större skillnad.det är v70 00a gen1 och felet kvarstår. För rutan på passagerar sidan. Dock så funkar den än så länge med en knappsats i från förarsidan från en c70 dessa är uppbyggda på samma sätt som dom som sitter i v/s 70 knappsatsen för föraren. Har även summrat alla väsentliga kablar mellan höger fram å vänster fram och om jag inte har fattat helt fel så ska det ljuda när slingan är hel. Rätta mig ifall jag har helt fel där. Och det ljuder har dock bara en knappsats i satt fram å det är förar sidan. Ska även säga att jag har kunnat styra fönsterhissen på passagerar sidan från vänster fram då drog jag kablar rakt över till höger å koppla ur dom befintliga å satte i dom som jag drog tillfälligt. Någon tanke på det. Blir inte klok på detta.

"Hilmer" om jag får be!;)
Det finns skillnader på flera punkter på t ex S70 -97 vs V70 -00, så därför är årsmodell/modell viktig om man ska leta fram elschema t ex, inte så kul att leta på ett felaktigt schema.
För ett bra elschema är ett bra tillbehör för att förstå hur allt funkar och vilka kablar som går till vad om man nu inte hittar något uppenbart fel, i ditt fall misstänker jag ett kabelbrott alternativt överslag mellan kablar eller möjligen knappsatserna. Förslagsvis börjar man leta vid damaskerna i dörröppningarna där det är ordentliga påfrestningar på kablaget i och med rörelsen i dörren.
En annan sak jag hade kikat på är ifall det finns några felkoder som kan blockera funktionen.
#1423354
Själva knapparna är samma i alla s/v70 oavsett årsmodell, men själva kabelmattan kan skilja längs vägen. Så felsöker man kabelmattan med "fel" elschema är det fullt möjligt att man gör fel.

Vad jag vet är elhissarna inte anslutna till diagnosövervakningen dock, så det finns inget i den vägen som skulle kunna blockera funktionen.

Däremot finns det ju larm som automatiskt hissar upp rutorna(om dom är neddragna) när man larmar... Och ett sånt larm skulle väl potentiellt kunna bråka och störa den normala funktionen av elhissarna.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]