- fre 21 feb 2020, 08:47
#1365772
Det är alltid bra att kolla ibland, så det gjorde jag idag. Med tanke på den här tråden lade jag också på minnet vad jag såg.
Start hemifrån i 4°C, utan föregående värmning av bilen. Men med tillsatsvärmaren i läge Auto och så även för klimatanläggningen.
Efter 2,5 km har jag kommit till kanten på sammhället (slut på 50 km/h). Då är kylvattentemperaturen 50°C och varmluften från luftinsläppen vid golvet påtaglig.
Här ökar jag till 90 km/h. Efter ytterligare en km, alltså totalt 3,5 km, är temperaturen 60°C. Klimatanläggningen blåser in duktigt med varmluft i bilen.
Efter 5,5 km körning kommer jag fram till motorvägen och ökar på farthållaren till 115 km/h. Sedan dröjer det tills jag kört 12,7 km innan termostaten öppnar. Kylvattentemperaturen är då 93°C. Öppningen syns tydligt då temperaturen tillfälligt sjunker till 85°, när det kalla vattnet som dittills stått stilla i kylaren kommer med i cirkulationen. Därefter håller bilen 88-89°C hela tiden, utom när jag släpper gasen och rullar ut på motorvägsavfarten. Då går den så länge utan någon förbränning att temperaturen sjunker till 85° igen.
Så här har min bil fungerat sen den var ny, så jag kan med säkerhet säga att det är så här det ska fungera.
Som enkel tumregel kan man säga att när kylvattnet nått 50°C, då är uppvärmningen av kupén tydlig. Imma på rutorna hålls borta, is börjar smälta (om man inte lyckats skrapa bort allt).
Men som tidigare nämnts i tråden är trådskaparens problem meningslöst att diskutera innan Fjulle upplyst oss om ifall han har extravärmaren ställd på Auto eller ej. Så även klimatanläggningen, för det hjälper inte om motorn är varm, ifall föraren gör inställningar som gör att värmen inte kommer till nytta i kupén.
Anders, XC70 D5 AWD 2012.