Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Filiptic24
#1366793
Hej! Har en 945 96 d24tic som trilskas med bromsarna. Det hela började med att de gick hål på ett bromsrör så pedalen gick i bött, skarvade röret och luftade men hade fortfarande väldigt dålig bromsverkan. Bytte då huvud bromscylinder och luftade både bromsok och cylindern flera gånger. När de var dags att prova så var bromsverkan lite bättre men pedalen sjunker mot golvet när motorn är igång men blir stenhård när motorn är av. Jag bytte då bromsservo och backventil men samma problem kvarstår.

Om någon har en aning om vad de kan vara vore de tacksamt för har själv fått slut på idéer om vart problemet kan befinna sig. Mvh Filip
Användarvisningsbild
av lennarte
#1366968
Monterat ny eller begagnad cylinder? Det är inte ovanligt att dom är dåliga efter några år, särskilt om man börjar lufta bromsarna. Om du monterat en ny cylinder, bör man lufta den innan man ansluter rören.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1368127
Har du provat att lufta huvudcylindern. Jag brukar alltid göra det innan jag monterar bromsrören. Då vet jag att den funkar att få ut bromsvätska. Håll fingrar för hålen och be någon sakta trycka ned pedalen så du känner med fingrarna att det kommer ren vätska
av Erik Å
#1368151
Alltså om pedalen sjunker med tiden när man håller den nedtryckt så läcker det antingen förbi kolvtätningarna i huvudcylindern (brukar sjunka mindre om man stampar till distinkt och hårt än om man trycker försiktigt) eller så är det en läcka någonstans i systemet. Typ otät rörkoppling eller läckande o-ring i något ok.. Lär märkas på att det försvinner bromsvätska rätt snabbt

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]