Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1366556
Hej,

Har en V70 2.5T 2004 och
märkte nyligen att det hängde en liten svart slang under bilen, som gått av.

Lyfte upp bilen idag, mest för att hänga upp det åtminstone med buntband och undrar lite vad det kan vara för slang,
om jag tolkar själv från sökningar kan det vara en "bränsleretur"? (Den tjockare/rejälare slangen bredvid antar jag är bränsleslang.)

Den här mindre slangen är dvs av, den andra längre biten som verkar gå upp mot tankluckan någonstans släpade längs marken.

Så har lite funderingar - dels har jag förstått det ska sitta en plastskena som håller uppe dessa kablar och mer skyddat, vart kan man köpa den? Bara hos Volvo?

Sedan ang bränsleretur, dum fråga - vad gör den? Kan jag köra utan vara orolig? En amatörgissning - den skjuter tillbaka bensin som inte använts av motorn?
Samt - kan man beställa ny sådan slang eller finns typ hos Biltema lämplig? Lär inte byta själv, för kass men kanske kan spara lite på att köpa grejerna åtminstone.

Se bild nedan;

Bild

Tack på förhand,
Mvh
#1366593
Samma plastskydd (skena)hade även tidigare ägaren till min bil tappat. Jag hittade en begagnad på returbilen/delplocken.
Tror inte jag betalade något för den, men då köpte jag andra grejor med. Köper du bara en sådan så kostar den nog inte mer än någonstans mellan en tjuga och en 50-lapp.
Sitter med plastclips så den kräver inga inga speciella verktyg.
av MickeM
#1366716
Det är inte bränsleretur.
Då hade du haft soppa överallt, för den skvalar runt runt i större takt än det förbrukas.

Det där är tankventilationen. En av dom.
Det drar nu in tjuvluft i slangen till motorn, så den ska vara tät. Du kan skarva den med vilken slang och nippel som helst egentligen, bara det är tätt. Plugga den inte, utan skarva ihop.
Gör rent i slangarna så gott det går.

Plastskyddet som ska sitta över, är som föregående beskriver.
#1366790
@ThomasNygards, @MickeM,
Stort tack för svaren! Bra idé med skroten, borde kunna svänga inom och kika. Den har jag också förstått bara är att smälla på.

Aha, där ser man. Låter kanske rimligare, haha. Slang och nippel borde man ju kunna knåpa ihop något någorlunda själv, får väl prova!

Mvh

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]